Annons:
Etikettutflyktstips
Läst 4960 ggr
Anna-hfg
2009-07-21 21:37

Arkivbesök...Hjälp!

Funderar på att lämna min trygga hemmiljö och kasta mig ut i världen och åka till Landsarkivet i Härnösand för att forska om Skåne (!). Är det någon som varit där som kan tipsa om bästa stället att bo på, gärna billigt också? Har hittat något som heter Östanbäckens Logi som verkar trevligt.

Funderar också på att i höst åka till den kungliga huvudstaden för ett liknande ärende till Krigsarkivet. Likadant där..något trevligt ställe att bo på?

Annons:
svenne
2009-07-21 23:15
#1

Varför i hela friden ska Du åka så långt som till Härnösand för att forska om Skåne?
Det mesta (och bästa)  materialet om Skåne borde väl finnas på LA i Lund…som ligger i…. Skåne….Obestämd

Ingegerd
2009-07-21 23:50
#2

Anna, är det inte SVAR i Ramsele du menar, om du ska åka till Ångermanland för att forska om Skåne? 

Jag har inte varit i Ramsele men skulle väldigt gärna vilja åka dit och tillbringa några dagar där och forska på bl. a. Skåne, Blekinge, Småland och Södermanland.

Logitips tror jag man kan få på SVAR:s hemsida.

Leiper
2009-07-22 01:02
#3

Visst vore SVAR ett bra alternativ iofs, men nu när det finns ett digitalt alternativ så spelar det ingen störe roll var man åker. Landsarkiven har ju abonnemnag på SVARs utllagda digitala bilder, så visst går det fint att släktforska om SKåne ifrån Härnösand, om man nu väljer det. :-) Sen har ju Lunds landsarkiv lite mer annat släktforskarmaterial rörande Skåne än de flesta andra platser. ..

Ang Stockholm så finns ju ett Scandic i Frihamnen, inte speciellt långt från Krigsarkivet, annars är ju stan full av bra ställen… ;-)

Anna-hfg
2009-07-22 08:12
#4

Nejminsann jag måste till Härnosand för att Sveaskog, fd Domänverket har skickat sina papper över hela Sverige och kronoparkstorpens kontrakt, för den kronopark jag forskar om här i Skåne, är arkiverade i Härnösand. En del finns i LLA men det är en väldigt liten del.  Det var till och med tal om att en del papper hade hamnat i Vänersborg, men vad jag vet så finns inget "arkiv" där. Man tycker ju att logiskt borde alla papper hamna på ett ställe men nej då.

nämda kronopark var mönsterskrivarboställe unde Skånska Adelsfanan innan det blev kronopark så det materialet finns på Krigsarkivet.

Jag börjar undra vad för vansinnesprojekt jag har kastat mig in i!

Gnidde
2009-07-22 09:53
#5

Går det inte att beställa kopior på dom kontrakt du vill se. Eller vill du se helheten av vad som fins i arkivet? Flört

Hälsningar Gnidde.

leja
2009-07-22 12:45
#6

Härnösand är en trevlig liten stad. Jag tror att folkhögskolan har en viss uthyrning av rum under sommaren. Men det är flera år sedan jag var där.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Anna-hfg
2009-07-22 17:54
#7

#6 har redan kollat skolan men jag tvivlar på att de hyr ut rum i september. Det verkar inte så på deras hemsida.

#5 Jag håller på att forska om hela kronoparken, dvs, historien om den och då det var mönsterskrivarboställe och de som bott där, dvs ALLA torparna, kronojägarna, mönsterskrivarna m fl, så det är nog bäst att åka upp och själv gå igenom pappren eller så blir det väldigt dyrt.

som sagt ett totalt vansinningt projekt!

Funderar halvt om halvt på en liten skrift efteråt kanske om det finns intresse för det.

Ingegerd
2009-07-22 19:16
#8

Det låter verkligen intressant, Anna! Jag önskar dig LYCKA TILL!

Andersdotter
2009-10-12 12:46
#9

Jag hoppas verkligen du delar med dig av dina erfarenheter vart efter, jag är mycket nyfiken på ditt projekt.

Jag har själv en anfader och tre generationer boendes i ett torp/såg i en kronopark i småland som jag gärna skulle vilja veta mer om.

raphanus
2009-10-14 21:51
#10

Jag bodde här sist jag var på Landsarkivet. Inte jättetrevligt, men det gick an. Det kan vara värt pengarna att välja ett hotell. Ska du forska i yngre handlingar kan det vara läge att infinna dig vid arkivet på förmiddagen, då en del hfl:er förvaras i sekretessrummet på Folkbokföringen, och där är öppettiderna begränsade.

sonjsbo
2009-10-15 00:26
#11

#4 Hm. Visst finns det ett arkiv i Vänersborg. Ett jätte arkiv för hela Västra Götaland. Super modernt.

Regionarkivet Vänersborg. www.arkivnamnden.se

Upp till toppen
Annons: