Annons:
Etikettindividforskning
Läst 10880 ggr
cirkus11
10/2/09, 7:22 PM

Ett annat barnhusbarn 2

(Fortsättning från denna sträng…  AndersE)

Fosterfamiljen fick inte betalt för fosterbarnet efter 15 års ålder. Därför blev Ernst mer eller mindre utkastad av fosterfadern.

Annons:
Cheyenne
10/2/09, 7:24 PM
#1

cirkus11

Har du även följt den ursprungliga tråden här?

chrissan
10/2/09, 7:26 PM
#2

Det vore bra om vi kallar denna tråd Ett annat barnhusbarn 2, den första tråden som Cheyenne hänvisar till är väldigt lång nu!

Jag har ändrat rubriken.

EvaMorfi
10/3/09, 3:11 AM
#3

Har roat mig ikväll med att följa Rose Behrendt i Berlin bakåt i tiden. 1896 ligger hennes affär "Modes de Paris" på Kronenstrasse 71 I. 1895 bor hon på samma adress och har titeln "Putzmacherin". Då finns hon inte i branchboken bara i persondelen. 1906 flyttar affären till Leipziger Str.

1893 finns det en Behrendt R - Modistin von "Mädchen-Kostüme" (flickdräkter) på Bülowstrasse. 1894 finns det ingen R. Behrendt i Berlin som är modist.

(1894 finns det på en annan adress: Behrendt - Rah. u Rosa, Rentieren". De står bland kvinnorna så Rah. bör också vara en kvinna. Gissar att Rah. är förkortning för Rahel. De är antagligen ogifta för efter gifta kvinnor står deras flicknamn. Jag vet inte vad Rentieren betyder, om det kan vara pensionärer?)

Min franska kontakt har funnit en person som ska kolla folkräkningarna 1891 och 1896 i Villemomble. Han/hon har mycket att göra så det kan komma att ta lite tid.

Cheyenne
10/3/09, 10:32 AM
#4

#3 Åh, vad bra att du kunde följa henne bakåt. Själv finner jag det jätteknepigt att läsa frakturstil.

Cheyenne
10/3/09, 10:39 AM
#5

Det känns lite udda med ordet "Rentieren". Jag får det till "inte lönt" eller "meningslöst". Obestämd

Cheyenne
10/3/09, 10:43 AM
#6

Kan det komma från ordet "Rentier"? Dvs, någon som lever på förmögenhet/avkastning? Eller syftar man på "Renter"? En hyresgäst!?

Annons:
chrissan
10/3/09, 10:48 AM
#7

Jag tror det är Rentier, alltså någon som lever på räntor av sin förmögenhet. En hederstitel på den tiden

Cheyenne
10/3/09, 11:03 AM
#8

#7 Ja, det låter onekligen mest logiskt i sammanhanget.

svenne
10/3/09, 12:49 PM
#9

Visst, rentier är en person som lever på räntor eller avkastning.
Kollade i ett tysk-svenskt Lexikon och det har exakt samma betydelse i tyskan som i svenskan.

Kikade i SvBef 1890 och där finns faktiskt 22 personer som har rentier som "yrke".

Cheyenne
10/3/09, 1:02 PM
#10

Det verkar stämma bra. Kollade sambons tysk-engelska ordbok och betydelsen är både "inte lönt" eller "meningslöst" men också "to yield a return", dvs att få tillbaka på/från någonting eller någon form av vinst/ränta, dvs i det här fallet avkastning. (yield = avkastning, utbyte, behållning, vinst, produktion, ränta)

EvaMorfi
10/3/09, 1:39 PM
#11

Ja, jag kom också fram till att den betyder att leva på sin förmögenhet men trodde kanske att ordet kunde betyda pensionär, som på tyska heter Rentner.

Jag tror i alla fall att Rose Behrendt (Modistin) inte fanns i Berlin 1894, dvs det år då Ernst föddes.

Hur ska vi finna anknytningen till Sverige? Var 17 var hon född? Jag tror att i hennes ursprung finns i Stockholm. 1866 bör finnas i SCB-utdragen. Någon som kan gå genom alla SCB utdragen för 1866 i Stockholm, eller åtminstone kolla på den 24/5. Jag tror att hon uppgett rätt uppgifter.

Cheyenne
10/3/09, 1:51 PM
#12

Jag tror också att hennes ursprung finns i Stockholm men jag tror inte hon föddes inom äktenskapet. Hon har inte gått att koppla till den enda Berendt/Behrendt som fanns i Stockholm vid denna tid. dvs Simon Behrendt.

Jag tänker så här; Antingen hette hennes mor Behrendt och kom till Stockholm för att föda sitt barn och därmed inte finns mantalsförd i Stockholm eller så blev hon till viss del eller fullt ut erkänd av en far med namnet Behrendt.

Jag skulle i första hand söka i födelseböckerna för oäkta barn (finns t.ex för Kungsholmens fs, Adolf Fredriks fs mfl men även i Pro Patrias födelsebok samt Allmänna Barnbördshusets födelsebok.

Cheyenne
10/3/09, 1:58 PM
#13

Det som trots allt är intressant med S. Berendt är hans firma inom sömnad och konfektion. Läs denna t.ex

Annons:
svenne
10/3/09, 2:26 PM
#14

Kan hon ha varit oäkta dotter till den förmögne Simon Behrendt och på grund av detta erhållit något slags apanage och därför benämndes "rentier"? En rentier behövde troligtvis inte arbeta för sin huvudsakliga försörjning, endast pyssla med sånt som var angenämt. Kopplingen till sömnad och konfektion är ju helt klart intressant!

Bara en tanke…Obestämd

Cheyenne
10/3/09, 2:37 PM
#15

Ja, jag vill helst inte "peka ut" någon som far. Känns inte helt rätt men jag har haft en känsla hela tiden; 1) Jag tror att Rosa/Rose tillhörde den mosaiska fs 2) Jag tror att även Rosas/Roses mor kan ha varit verksam som sömmerska/modist/brodös eller liknande.

Cheyenne
10/3/09, 3:00 PM
#16

Finns det någon som kan kontrollera inflyttningslängden för Klara fs år 1868-1869 och en Musikdirektörsdotter Elwira Waldow. Elwira föddes 1827 i Malmö. Var kom hon närmast ifrån när hon inflyttade till Klara någon gång 1868-69?

guan
10/3/09, 5:05 PM
#17

Jag undrar om man kan kolla "pass" eller "inresetillstånd" någonstans det året Ernst lämnas på barnhemmet? Fanns sådana?

EvaMorfi
10/3/09, 6:37 PM
#18

Jag har för mig att man under 1800-talet kunde resa fritt inom Europa men i samband med första världskriget infördes passtvång. T ex i Danmark som arbetsgivare var man skyldig att anmäla att man hade en anställd. Detta gällde både för danska och utländska anställda. Den utländske medborgaren fick dessutom anmäla sig hos polisen eller liknande och få en "opholdsbog".

Jag tror det var samma system i övriga Europa. Man identifierade sig med sin utflyttningsattest och sin "arbetsbok" som man fick på första stället man arbetade på. Tänk på gesällerna som vandrade runt om i Europa och lärde sig sitt yrke.

Med andra ord hade vi ett slag EU redan under 1800-talet.

Jag tror att kvinnorna som levde på sina räntor inte har något med "vår" Rose/Rosa att göra. Möjligtvis R. Behrendt på Bülowstrasse som inte finns i Berlin 1894, dvs året då Ernst föddes.

svenne
10/3/09, 8:36 PM
#19

#16 Hmm… ungefär 300-400 fullspäckade sidor att gå igenom,
vi får väl ta det när tillfälle och tid ges.

[ulle2]
10/3/09, 8:54 PM
#20

Nu har jag inte följt detta från början men …

I Folkräkningen 1900 finns en Bernhardina Berendt f 1866 i Stockholm. Hon var bosatt Klara rote 2. I samma rote som Simon Berendt. 

Har ni kollat hennes föräldrar i fb?

Annons:
svenne
10/3/09, 9:02 PM
#21

Bernhardina f. 1866 var legetim dotter till Simon Behrendt.

EvaMorfi
10/3/09, 9:03 PM
#22

Familjen Simon Behrendt har vi "dammsugit" i den förstra tråden "Ett annat barnhusbarn". Bernhardina är hans dotter.

Jag förstår nu svenne när han säger 300-400 sidor. Det är väl SCB-utdrag du syftar på. Man kan ju ta lättvarianten att bara söka på födelsedatum 24/5 1866.

Det tog mig 6 timmar att söka genom alla SCB utdrag efter en person ev. född i Stockholm 1936. Jag hade ett namn bara. Tyvärr fann jag henne inte där. 6 timmar av mitt liv bara försvann.

Rosa gissar jag hade anknytning till Stockholm. Varför lämnade hon sonen där annars? 400 kr betalade hon. En ansenlig summa pengar på den tiden.

EvaMorfi
10/3/09, 9:06 PM
#23

Till alla som svara på den här tråden:

Läs först tråden "ett annat barnhusbarn" (268 svar) så att vi inte tuggar om ärendet. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Cheyenne
10/3/09, 9:58 PM
#25

Jag vill rekommendera de som känner sig manade att söka igenom födelseböckerna i Stockholm för år 1866, att inte söka i SCB-utdragen. Erkännanden av modern eller fadern, alternativt både föräldrarna kunde komma många år efter barnets födelse och skrevs då in i originalet. Därmed finns den informationen inte med i SCB som sammanställdes på en årlig basis.

chrissan
10/3/09, 10:00 PM
#26

Jag sökte men fann inte, kanske såg jag i korsGlad

EvaMorfi
10/3/09, 11:20 PM
#27

Cheyenne. Jag tänkte inte på att även en moder kunde få vara anonym. SCB utdragen för Stockholm 1866 skulle ändå kunna vara ett halmstrå. Om man finner t ex en flicka född 24/5 1866 som inte är namngiven eller som heter Rosa så har man ju en födelseförsamling för barnet och kan titta i födelseboken för den församlingen. Som du säger flera år senare kan man göra en anteckning i födelseboken.

Men som sagt Rosa Behrendt kan ju ha varit född någon helt annanstans i Sverige. De mosaiiska församlingarna var väl också skyldiga att anmäla till SCB precis som övriga församlingar.

Annons:
EvaMorfi
10/4/09, 12:54 PM
#28

Har jobbat lite bakom kulisserna igår kväll. Min tyska kontakt och jag har haft mejlkontakt. Jag kände henne inte sen tidigare men vi fann att vi hade många gemensamma beröringspunkter så nästa gång jag kommer till Berlin ska hon och jag träffas.

Tyska myndigheter tycks vara omöjliga när det gäller att ge information. Hon har gett mig tips och kanske ger man mig info utan kostnad när man ser att jag kommer från utlandet. Det fungerade på Landesarchiv. De gjorde uppslaget gratis.

Jag försöker och återkommer med besked.

cirkus11
10/6/09, 6:16 PM
#29

Jag är imponerad av dig EvaMorfi och vilka kontakter du har. Som ni förstår har jag funnit Simon B och haft samma undringar som ni betr. dottern Bernadina m.m. Har även sett Behrendt i Göteborg. Jag har letat på födda 1866 24/5 dels i Göteborgs kyrkoarkiv, Stockholm, Klara och SCBs utdrag och som sagt har SVAR sökt i Judiska församlingens födelseregister. Men som ni säger kan hon ju varit född någon helt annanstans i Sverige. Jag har också letat i Folkräkningarna 1880, 1890, 1900 samt dödboken 1946-2006. Jag abonnerar på både SVAR och Genlines databaser och har alla CD-skivor som har kommit ut.

Tacksam för allt ni gör (och speciellt EvaMorfi) för att finna Rosa. Jag (och min mamma och hennes halvsyster) blev alldeles matta när vi fick uppgiften exakt om var Ernst var född.Glad

EvaMorfi
10/6/09, 6:30 PM
#30

ich habe die Ehe Reach / Behrendt im Jahr 1906 gefunden, allerdings ist diese Rose Behrendt nicht am 24.05.1866 geboren und somit wohl nicht die von Ihnen gesuchte.   Mit freundlichen Grüßen

Dagmar Palm

Bezirksamt Mitte von Berlin
Standesamt

Jag hittade när Rose Behrendt ungefär gifte sig med Theodor Reach genom att titta i adresskalendrarna. Han bodde ensam på Kochstrasse 55 ett visst år och nästa år bodde Rose Behrendt på samma adress. Kochstrasse ligger i Berlin-Mitte.

Jag gissade att Rose och Theodor hade registrerat sig på vigselkontoret där.

Ovanstående svar har jag nu fått. Tyvärr är inte Rose Behrendt i Berlin född den 24/5 1866. Fel Rose Behrendt alltså.

Nu får vi se vad personen i Frankrike hittar i folkräkningarna.

cirkus11
10/7/09, 10:07 PM
#31

Hu kom ni till familjeträdet?? Jag lägger in mina släktuppgifter i dataprogrammet Disgen. Jag har ej lagt ut det officiellt någonstans!!!

Hur kan det då finnas på franska Ancestry???

SVAR har kollat den Rosa Behrendt som finns i Ancestry. Det är ej heller min morfarsmor!

Cirkus11

chrissan
10/7/09, 10:15 PM
#32

Har du inte lagt in namnet i en ruta någon gång och det visade sig vara fel? Jag gjorde av misstag ett "släktträd" med en person på det sättet och det kommer upp varje gång jag startar

Cheyenne
10/7/09, 10:32 PM
#33

Släktträdet finns här:

Synligt om man har ett abonnemang vilket jag har inte har. Skrolla ner till näst sista posten.

chrissan
10/7/09, 10:39 PM
#34

Det innehåller Ernst, hans mor, hans dotter f 1917 och hennes mor

Annons:
chrissan
10/7/09, 10:50 PM
#35

Jag skickar ett personligt medelande (längst upp till höger) till dig med namnet

EvaMorfi
10/8/09, 6:25 PM
#36

Ställde ytterligare en fråga till Berlin ang. Rose Behrendt. Tänkte att hon kanske hade uppgett fel födelsedatum till barnhemmet. Frågade om födelseorten: Rose Behrendt i Berlin var född i Tyskland i Marienburg.

guan
1/8/10, 11:23 PM
#37

Jag ser att en ny cd med Sveriges befolkning 1880 ska släppas i år, och att de med abonnemang hos Svar redan kan ta del av uppgifterna. Är det sökbart där kanske någon med abonnemang kan söka på Rosa Behrendt - hon var ju faktiskt bara 14 år då och kan kanske finnas kavr i Sverige.

EvaMorfi
1/9/10, 11:07 PM
#38

Jag kan berätta att jag fortsatt leta efter Rosa Behrendt. En kontakt i Frankrike har tittat i två folkräkningar på orten där Ernst föddes. Ingen Rosa Behrendt där. Min kontakt i USA har sökt i USA.  Ett mysterium!?

Jag misstänker att Rosas mor/föräldrar vistades bara tillfälligt i Sverige när hon föddes. Ev. är hon född med ett annat efternamn. Finns det mer folkräkningsmaterial från 1880?

Hoppas på indexeringen av kyrkoböckerna. Men hur lång tid tar inte det? Tänk om hon är född i en församling där födelseböckerna brunnit t ex.

guan
1/10/10, 10:59 AM
#39

Ja, eftersom Rosa inte var en ung flicka när Ernst föddes kan hon ju faktiskt vara änka också. Antagligen är det en Rosa född 1866 med vilket efternamn som helst vi letar efter. Men vart tar hon vägen när hon lämnat Ernst? Gitfer om sig, kanske?

Det vore väl som bara den om vi inte skulle hitta henne!

Cheyenne
5/8/10, 11:47 PM
#40

Historien om barnhusbarnet Ernst Henrik Behrendt (med foto) har publicerats i Hemmets Journal under "En bild berättar".

Direktlänk

AndersE
5/9/10, 12:52 AM
#41

#40 Tack! En kort men gripande berättelse. Fint.

Annons:
guan
1/29/11, 11:57 PM
#42

Är det någon som fortfarande söker efter Rosa Behrendt? Många "gåtor" löses ju förr eller senare. Jag såg någonstans att det ska komma en cd, eller möjligen läggas ut på internet, över utfärdade inrikespass 1800-talet. Kunde kanske vara något att kika i beträffande Rosa?

EvaMorfi
1/30/11, 5:21 AM
#43

Jag håller fortfarande ögonen öppna. Sysslar en del med släktforskning i Danmark. Ibland stöter jag på efternamnet Behrendt/Behrends. Jag brukar göra en koll. Min bekant i USA håller också ögonen öppna, likaså min bekant i Berlin. Men än så länge intet nytt.

Cheyenne
1/30/11, 10:45 AM
#44

Och även jag håller korpgluggarna öppna. Man vet aldrig när man ramlar över något intressant avseende Rosa Behrendt.

chrissan
2/9/11, 11:32 PM
#45

Det finns en Beate Sofie Behrendt i Köpenhamn som är född i HAlmstad 30/5 1861 (Politiregisterblade).

Kan hon ha samband med vår Rosa?

Eller har hon varit gift Behrendt? det framgår inte

Cheyenne
2/10/11, 6:25 AM
#46

#45 Det var henne jag frågade efter under denna tråd

Jag hade hoppats på ett samband men gissar att Berntsson blev Behrendt i Danmark. Eller är det för långsökt?

Såg ett par ytterligare Berendt/Behrendt i Köpenhamn som uppges vara födda i Sverige men jag har inte kunnat finna de i de svenska folkräkningarna.

chrissan
2/10/11, 8:03 AM
#47

Snabb som alltid Cheyenne!

EvaMorfi
2/10/11, 6:41 PM
#48

Tittade på "registerbladet" Beate Sofie var tjenstepige. "Vår" Rosa var ju modist. Tyvärr framgår det inte när bladet är utfärdat, bara att hon tjänstgör hos Kröger. Det finns bara en adress. Antingen har den här personen nyligen kommit till Köpenhamn eller så finns det ett äldre fulltecknat blad som är borta eller finns i en av de andra stationerna som inte är registrerade ännu. En annat alternativ är att hon nyligen är skild och fått ett eget blad.

Jag har under de senaste två veckorna träffat på ett par män med efternamnet Behrendt födda i Sverige som gift sig i Köpenhamn med danskor. Tyvärr har det bara stått: född i Sverige, ingen församling.

Annons:
Cheyenne
2/10/11, 7:15 PM
#49

Jag tror inte Beate Sofie är identisk med Rosa. Jag försöker bara finna trådar att börja nysta i. Vi vet ju att Rosa påstod sig vara född i Sverige.

EvaMorfi
2/10/11, 8:16 PM
#50

Ok. Jag missförstod. Jag såg nu länken till födelseboken i Kvibille.

Beate Sofie har tydligen varit gift med en Behrendt. Det finns bl a en släkt Behrendt i Danmark från Middelfart. En del Behrendt är tyskar.

Jag hade hoppats att hon skulle dyka upp i Köpenhamn. Hon finns där kanske redan. Hon kan ha gift sig och då hittar man henne aldrig eftersom kvinnorna registrerades på sina mäns blad.

Jag har kollat på fogsgaard.org. Där kan man söka på änkornas förnnamn och födelseår. Hon har inte blivit änka före 1923. Den enda chansen är om hon blivit skild och fått ett eget kort. Då kan man söka på hennes förnamn och födelseår, om detta är rätt, men hon måste ha skilt sig före 1923. Sen fick Köpenhamn nämligen ett nytt folkbokföringssystem som kommunen hade hand hand om.

Cheyenne
4/23/15, 4:05 PM
#51

Lite nu och då håller jag utkik efter en lämplig Behrendt som skulle kunna vara förälder till Rosa. Idag fann jag en Knut Robert Ludvig Bæhrendtz i Stockholms mantalslängd avseende år 1870. Förvisso stämmer inte stavningen riktigt men han var i lämplig ålder (född 27/6 1844) för att eventuellt bli far till Rosa år 1866. Länk: http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M7013020986_150dpi.pdf
han hade också två systrar födda 1842 respektive 1848 som kan vara värda att kika närmre på. Vid Knuts födelse och dop i Livgardet till häst skrivs fadern (Korpral Adolf Ludwig såsom Beehrendtz. Moderns namn var Eva Sophia Högelin.

Cheyenne
4/23/15, 4:07 PM
#52

Och hela texten kommer inte med och jag vet inte varför…🤔

Cheyenne
4/23/15, 4:11 PM
#53

Lite nu och då håller jag utkik efter en lämplig Behrendt som skulle kunna vara förälder till Rosa. Idag fann jag en Knut Robert Ludvig Bæhrendtz i Stockholms mantalslängd avseende år 1870. Förvisso stämmer inte stavningen riktigt men han var i lämplig ålder (född 27/6 1844) för att eventuellt bli far till Rosa år 1866. Länk: http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M7013020986_150dpi.pdf

han hade också två systrar födda 1842 respektive 1848 som kan vara värda att kika närmre på. Vid Knuts födelse och dop i Livgardet till häst skrivs fadern (Korpral Adolf Ludwig såsom Beehrendtz. Moderns namn var Eva Sophia Högelin.)

Cheyenne
4/23/15, 4:21 PM
#54

Knut och hans föräldrar samt 5 syskon ska finnas i hfl för Livgardet till häst enligt följande AI: 1, sid/pag 128.

Cheyenne
4/23/15, 4:32 PM
#55

Och jag rättar mig själv. Jag har funnit totalt 5 barn, inte 6. 
I hfl enligt ovan:

Adolf Ludvig Theodor Baerhendtz, korpral. Född I9/2 1815 i Hedv. Eleonora fs. 

Eva Sophia Högelin hustru, född 29/5 1816

Dotter Augusta Josephina, född 2/11 1837 i Klara fs

Son Claes Joachim, född 15/8 1839 

Dotter Charlotta Adolfina Christina, född 12/11 1842 i församlingen

Dotter Clara Mathilda, född 28/11 1842 i församlingen

Knut Robert Ludvig, född som ovan

Annons:
Cheyenne
4/23/15, 5:04 PM
#56

Märkligt nog verkar inte föräldrarna ha gift sig förrens den 31/10 1841 enligt uppgift hos Familysearch.org. Vigseln ska ha skedd i Livgardet till häst förs.

Cheyenne
4/23/15, 5:50 PM
#57

Adolf Ludwig Theodor Baehrendtz o.h.h Eva Sophia Högelin fick även sonen Ludwig Theodor i Jakob o Johannes fs den 6/12 1845 samt dottern Sophia Theodora den 31/1 1848. Hon finns med sin mor i mantalet 1860 i där efternamnet skrivs Berndtz konstigt nog. http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M6011011173_150dpi.pdf

Cheyenne
4/23/15, 5:51 PM
#58

Yngsta dottern flyttade tydligen till Björneborg i Finland.
http://www.geni.com/people/Sofia-Leineberg/6000000011358311291

guan
4/23/15, 9:07 PM
#59

Kul, jag håller också ögonen på Rosa :) Om hon är född 1866 borde hon finnas med i 1870 års folkbokföring, tycker man. Är inte en sådan sökbar skiva på väg eller redan här?

guan
10/16/16, 10:21 PM
#60

Ingen som någonsin hittar några säkra spår efter Rosa Behrendt? Det är många år sedan denna länk (och den tidigare) startades och med tanke på att källor öses in på internet (tycker jag) borde det n å g å n  g å n g komma någon ledtråd!

Upp till toppen
Annons: