Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 6602 ggr
Jerlerup
1/17/10, 3:25 PM

Niels Kruse, död 1692, och den mystiska mössan!

Vid ett besök vid Bromma kyrka idag hittade vi en vapensköld över en Niels Kruse, död 1692 och född 1628 i Själland. Jag och flickvännen reagerade främst över den lustiga vapenskölden med en mössa (!) som symbol och de två riddararmar som ovanför vapnet håller upp en symbolisk mössa.

Kruse sägs i broschyrerna ha varit sekreterare till danska kungen, eller nåt, och måste alltså ha dött i Stockholm och begravts i Bromma. En "överlöpare" kanske??

Preliminärt googlande visar att en Niels Kruse, som tydligen föddes 1628, ägde Ängeltofta gård så det vore kanske lämpligt att starta en lavin om denne Kruse.

Den danska adelsätten Kruse lär ha dött ut på 1700-talet och det finns en svensk Kruse-ätt (som ägde Elghammar, ca 6 km från där jag bor) och dessutom en vallonätt. Men det är inte samma släkt.

En bild på den lustiga vapenskölden skulle vara kul att hitta!

Och vad betyder mössan heraldiskt?

Annons:
Jerlerup
1/17/10, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Googlesökningarna fortsätter.

Genom dansk adelskalender har jag hittat en artikel om ätten Kruse som nu genomsöks. Mössan i vapnet är en judemössa/narrkåpa!

http://www.archive.org/stream/danmarksadelaarb1900kj#page/546/mode/2up/search/Kruse

Mer kommer senare. Men hur hamnade Kruse i Bromma?

/T

Jerlerup
1/17/10, 3:45 PM
#2

Jo, nog är det Nils Kruse till Engeltofta allt…

http://www.archive.org/stream/danmarksadelaarb1900kj#page/554/mode/2up/search/Kruse

Han förlorade Engeltofta när svenskarna tog Skåne men förblev trogen Danmark. Har var kung Fredriks "resesekreterare" tydligen. Han kanske dog som dansk ambassadör eller ambassadtjänsteman i Stockholm med andra ord!

/T

Jerlerup
1/17/10, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag noterar att detta är nåt som liknar den frygiska mössan som bland annat Argentina har på sitt statsvapen och som fransmännen använde vid revolutionen. men vad betydde mössan heraldiskt INNAN franska revolutionen?

AndersE
1/17/10, 4:07 PM
#4

Intressant! Ängeltofta i senare tid har vi haft uppe till diskussion tidigare.

I Ramsays bok om Ängeltofta står att gårdens skänktes av kung Kristian till släkten Kruse som tack för att en ung Enevold Kruse gav sin häst åt kungen vid ett slag. Kungen räddades och unge Kruse dog.

Jerlerup
1/17/10, 4:13 PM
#5

! den danska adelskalendern står det att Niels Kruses pappa Gabriel köpte Engeltofta 1630 av Jörgen Ulfelt! Enevold var son till Gabriel och delägare i Engelstofta efter att pappan dog 1647.

/T

Annons:
NybodaAnna
2/4/17, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så roligt att hitta den här gamla tråden. Var i Bromma kyrka i dag och fastnade också för mössan. Bifogar en bild

kjersti
2/7/17, 10:46 PM
#8

En fin sköld och en högst ovanlig detalj. Tack för en trevlig beskrivning…

Upp till toppen
Annons: