Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
45 -- Kyrkogårdar och gravar

Rädda gamla gravstenar!

2010-04-22 10:39 #0 av: chrissan

Jag öppnar denna sträng med anledning av diskussionen runt en gravsten på Lyngsjö kyrkogård. Den startade en allmän diskussion om hur vi räddar våra gamla gravstenar från förgängelsen.

Förslag finns att driva på ett nytt gravregister, med funktioner liknande porträttfynd. Man ska kunna lägga ingravar, med fotografier, på ett snabbt sätt. Det ska finnas plats för kommentarer och helst också släktutredningar som kan tillkomma.

Jag tror att detta kan bli både nyttigt och populärt. Kanske kan vi få se diskussioner liknande de som idag finns under gamla fotografier.

Frågan är hur vi driver på. Den naturliga platsen för detta "Gravstensfynd" är Rötter, för att kontinuitet ska bibehållas. Men hur får vi fart på projektet?

Anmäl
2010-04-22 10:43 #1 av: Cheyenne

Bra intiativ. Detta hade kunnat bli en lämplig motion till stämman i Örebro i augusti men sista dag för att sända in en motion var den 15 april.

Anmäl
2010-04-22 10:52 #2 av: chrissan

Typiskt, alltid för sent!

Nu lämnar jag snart hemmet och den intensiva betongborrningen som pågått några dagar utanför. Men disutera gärna vidare. Alla konstruktiva förslag är välkomna!

Anmäl
2010-04-22 11:53 #3 av: Phryxe

Släktforskarförbundet har sagt att man vill satsa på webben, men tyvärr verkar det inte som om man har tänkt på att ha en "organisation" för att tillvarata de förslag och synpunkter som kommer fram på AF/FF.

Det hade behövts den där cyberföreningen som det tidigare diskuterades om här på Proveniens och som skulle ha kunnat vara en medlemsförenings i förbundet ... Misstänker att det är enda chansen att kunna påverka.

Anmäl
2010-04-22 12:14 #4 av: swemah

På Rötter vän sidan som heter Just nu står följande:

I dagarna har vi startat ett nytt projekt under namnet Gravvård. Det är egentligen en fortsättning på projektet Gravstensinventeringen, men i ett nytt utförande. Det blir en databas med inskannade bilder
på de registreringsblanketter, som ligger till grund för inventeringen och fotografier och teckningar, som är bifogade. Databasen kommer att ha fler sök- och rapporteringsmöjligheter än tidigare. Samtliga personer i graven kommer att registreras. Därmed kommer nuvarande register på Rötter under Gravstensinventeringen att tillsvidare ligga i träda.

Uppgiften är någon månad gammal, och det finns en senare uppgift om att det snart ska komma ut mer information om möjligheten att rapportera in via webb.

Jag kontaktar Björn som står som projektledare för detta

Anmäl
2010-04-22 13:26 #5 av: Jerlerup

Man kan använda Flickr tills vidare. Jag har lagt in några bilder på kyrkogårdar och gravstenar här: http://www.flickr.com/photos/jerlerup/collections/72157619776303281/

Anmäl
2010-04-22 18:02 #6 av: swemah

Det kommer mer information från förbundet om det pågående arbetet med en ny databas. Informationen kommer förhoppningsvis under maj månad.

Anmäl
2011-02-05 13:36 #7 av: lkvist

Artikel i dagens (5/2) Helsingborgs Dagblad. I Hjärnarp ska alla gravstenar som lämnas tillbaka till församlingen att sparas.

Anmäl
2012-11-02 06:20 #8 av: [Fabtax]

Det verkar som om det växer fram en ny syn på familjegravar, där allt färre väljer att behålla gravrätten efter de 25 avgiftsfria åren. Det lär betyda att det blir fler familjegravstenar som kommer att försvinna från gravarna till destruktion alternativt lagring.

"Förr hade man en grav under mycket längre tid. I dag har varje generation sin egen familjegrav", säger den administrative chefen på kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm enligt mediauppgifter.

Anmäl
2012-11-05 09:01 #9 av: Andoberg

Kan de här va nåt?

http://www.findagrave.com

Anmäl
2012-11-05 11:20 #10 av: leja

Ja, men samtidigt finns en vilja från kyrkan att "slippa" ta hand om gravar. Jag vet eftersom de försökte ta bort gravar som var gamla på den kyrkogård där jag har familjegravar, men som de var tvugna att behålla för att de var för gamla.

Speciellt eftersom de försökte för att antal år sedan ta bort vissa av min släkts familjegravar, där det visade sig att släkten skänkt mark till kyrkogården mot att få ha sina gravar där "för evigt". Så i princip hade vi kunnat begärt tillbaka marken om gravarna tagits bort.

Men samtidigt så finns det där släktingar till mig som tar hand om gravarna där så någon egentlig fara var det inte för oss.

Men vissa gravar bör bevaras av allmän intresse och man ska vara försiktig med att ta bort. Samtidigt förstår jag att övergivna gravar inte alltid kan vara kvar. Jag hoppas man kan få ett system som både kan bevara var folk blivit begravda samtidigt som man kan återanvända övergivna gravar.

Vad ska man ha som signatur tro?

Anmäl
2012-11-05 21:59 #11 av: [Fabtax]

Lite att se och höra om gamla gravstenar på denna länk.

Anmäl
2013-04-19 08:44 #12 av: lkvist

Nu testar man gravstenar för fullt i Helsingborg.

http://hd.se/helsingborg/2013/04/19/anhoriga-far-betala-for-saker/

Anmäl
2013-04-26 21:53 #13 av: Blomknopp

Alternativ/komplement till förslag #9 är http://billiongraves.com.

Jag lägger upp foton av gravar som jag fotograferar där.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.