Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 16073 ggr
lsem2009
7/3/10, 6:06 PM

Karl Jansson, Titanic överlevande

Ellis Island visar Karl Jansson, 25, ogift, från Killsberg(felstavat)  som inkommande till New York med Carpathia 1912. Hans hemort ska vara Killeberg, Loshult socken, Kristianstad län. Jag har inga uppgifter om hans föräldrar. Han reste från Köpenhamn. De danska passagerarlistorna går inte så långt som till 1912. Genline har inte skannat födda före 1898.

Känner någon till hans vidare öden?

Lilly

Annons:
chrissan
7/4/10, 8:16 AM
#1

Det finns flera tänkbara i födelseboken. Killeberg är inte en gård utan järnvägsstationen - att leta i husförhöret 1894 är inte speciellt tillförlitligt då det är mycket omflyttande bland järnvägspersonal. Man skulle vilja se en utflyttningslängd för 1912 men de är inte scannade än tydligen. Hans föräldrar kan ju leva ganska länge efter 1912 och även här skulle en bouppteckning efter dem vara av värde. Han har ju ett vanligt namn!

chrissan
7/4/10, 8:27 AM
#2

Enligt passagerarlistan är han också "railroad brakeman" och ska till Camden(?) i Minnesota. Hans närmast anhöriga är fadern G Nelson i Killeberg (varför heter han då Jansson?). Tyvärr finns inte den andra sidan med, där födelseort etc brukar stå.

chrissan
7/4/10, 8:50 AM
#3

På sajten Titanic Norden har man andra uppgifter, bl a att han kom från Kvilleberga i Småland men det stämmer inte med passagerarlistan från Carpathia.

länk

Jag såg dina inlägg på andra sajter. Jag håller med om att det står Killeberg i listan. Men kan han ha hetat Jönsson/Jonsson?

Cheyenne
7/4/10, 10:37 AM
#4

Finner andra passagerarlistor för Titanic och enligt dessa hette han Carl Jonsson/Johnsson, dvs innan ankomsten till Amerika.

Och var han född i Loshult så stämmer väl denna bra åldersmässigt.

Sv. Bef. 1900

Karl
f. 1886 i Loshult (Kristianstads län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen

Gnubbarp N:o 2
Loshult (Kristianstads län, Skåne)

Son till Banvaktaren John Nilsson och h.h Ingrid Nilsson.

Cheyenne
7/4/10, 10:51 AM
#5

Man påstår ju att Carls medresenärer var b.la brodern Nils Johansson och dennes fästmö Olga Lundin Länk

chrissan
7/4/10, 12:25 PM
#6

Jäpp, den som jag misstänkte men inte riktigt vågade tro på. Jag ser dock ingen bror Nils i hfl 1882-95, men han kan ha flyttat

Annons:
chrissan
7/4/10, 12:29 PM
#7

Enligt Titanic Norden var Nils Johansson född i Hallaryd, Småland

Cheyenne
7/4/10, 12:38 PM
#8

Litar inte riktigt på den där sidan. De uppger även att Carl var 32 år vid tiden för Titanics förlisning. Han var ju 25 år enligt Carpathias manifest.

chrissan
7/4/10, 12:41 PM
#9

Det fanns 2 Carl Jonsson ombord vad jag förstår. De verkar vara sammanblandade, men jag kan inte se att denne Nils hade någon bror Karl.

1900:

Karlsson, Johannes 1845 Far
Eriksdotter, Ingrid 1855 Mor
(Barn), Nils 1881 Barn
(Barn), Augusta 1883 Barn
(Barn), Karolina 1884 Barn
(Barn), Edvard 1886 Barn
(Barn), Alfrid 1888 Barn
(Barn), Olof 1890 Barn
(Barn), Ester 1899 Barn

chrissan
7/4/10, 12:56 PM
#10

Svågern Carl Jonsson - om det inte är Nils bror så kan det vara någon som är gift med något syskon till henne eller en sådan persons bror (?). Systern Hulda gifte sig med en Olof Persson i Kråkeryd Södregård, Hallaryd 1913.

Nils Johansson har en bror Karl men han är född 1895. Skulle då varit 17 år 1912 - men han dog 1896.

Cheyenne
7/4/10, 1:01 PM
#11

chrissan, tittar man på den här listan anges han vara 25 år, men klickar man på hans namn för att komma till biografin så förvandlas han plötsligt till 32 år…!

Cheyenne
7/4/10, 1:03 PM
#12

Nähä, länken ville inte följa med men anges såhär:

Namn: Jonsson, Carl
Ålder: 25
Biljettnr: 350417
Biljettpris: £7
Hytt: 17s 1d
Livbåt: 15

chrissan
7/4/10, 1:20 PM
#13

Olga hade tre syskon, en bror född 1900, en syster som gifte sig enl ovan samt en syster Jenny Alfrida född 9/7 1890 som åker till Amerika 4/2 1911 enl förs.boken. Fadern, Edvard Lundin f 13/4 1865, är i Amerika och förs till obefintliga 1907.

Annons:
chrissan
7/4/10, 1:25 PM
#14

Jenny ska enl Emigranten till Meridien, Connecticut när hon åker 1911.

chrissan
7/4/10, 1:31 PM
#15

Jenny gifter sig inte utan åker hem på besök 1928, hon är då Lady´s maid i New York. Hon anger modern Gustava som närmast anhörig och ska till systern Olga i NY.

chrissan
7/4/10, 1:32 PM
#16

GRRR, en församlingsbok scannad för 1912 i Loshult skulle lösa många problem!

chrissan
7/4/10, 2:01 PM
#17

Här pratar man också om Kvilleberg, då som en ort i Hallaryd. I utflyttade Hallaryd finner man tre av gruppens medlemmar: Pål Edvin Andreasson, Albert Augustsson och Olga Lundin i rad. Nils hade ju bott i USA och finns inte med där. Men det verkar som alla kom från Hallaryd.

svenne
7/4/10, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hmm..det är nog denne Carl Jonsson.
Ur Titanic-gurun Claes-Göran Wetterholms bok om Titanic:

swemah
7/4/10, 2:53 PM
#19

Fast jag tror det skett någon sammanblandning med en annan överlevande, Oscar Leander Johansson Palmquist, som har sin bror Andrew (Anders) W (Wilhelm) Palmquist boende i New Haven Connecticut.

swemah
7/4/10, 4:06 PM
#20

På Carpathias lista över Titanicpasagerare så finns Karl Jansson från Killeberg med far G Nelson, Killeberg (om man säger J på svenska vilken bokstav blir det på engelska, med tanke på en pappa som heter John)

Där finns också Carl Jansson (men han står bland de som har Jo.. i efternamn), 22 år , snickare från Karsbergen, med far August Jansson i Karbergen

Ven/vilka kan dessa två namn kopplas till bland alla denamn som finns på Titanic-siter/böcker?

För de som har Ancestry

Carpathialista

Annons:
chrissan
7/4/10, 4:10 PM
#21

Var ligger Karbergen/Karsbergen?

J kan väl bli I eller Y, möjligen G. De fick ju ange muntligt och de var kanske inte så skärpta på engelska efter det som hänt

swemah
7/4/10, 4:21 PM
#22

Fast nu hittade jag honom, Carl från Korsberga, så då glömmer vi honom

lsem2009
7/4/10, 5:44 PM
#23

Tack Ni alla som redan jobbat med Karl Jansson. Jag ville inte förvilla med alla dead-ends som jag råkat ut för. Jag hittade också en uppgift i en bok som sa att Karl var 32 år. Först vill jag säga att W. har fel när han skriver att Karl hade en bror Andrew Palmquist i New Haven. Det var som en kommentator skrev ovan Oscar Leander Johansson Palmquists bror.  Men har någon kollat om Karl var född i Kvilleberga, Hallaryd? Om inte har W. blandat ihop Kvilleberga och Killeberg.

Olga Lundin skriver att de som reste tillsammans var som syskon. Nils var Olgas fästman, vilket ju då ännu inte gör henne till Karls svägerska om Nils och Karl var syskon. Jag har också tittat på Lundin familjen i Hallaryd. 

I inflyttningslängden för Loshult fann jag handelsbiträdet Karl Johansson, f. 15 april 1880 i Bjelleryd, Kronobergs län, som flyttade den 29 maj 1899 från 20 Nunnom?

Det finns ingen socken som heter Bjelleryd i G län vad jag kan se?

I danska passagerarlistorna fann jag en Karl Johansson som reste ut från Köpenhamn 20 maj 1903 och var då 23 år, men det står ju inte varifrån han kom  i Sverige. Denne var då född omkring 1880.

Det finns också en rapport från en Carl Johnson i New York Times efter olyckan. Denne måste ha kunnat engelska för att rapportera, så man kan utesluta Carl Olof från Korsberga, som var ny emigrant. Av alla räddade är våran Karl den enda som kan ha rapporterat.

Det där med alla efternamn på J…son är mycket frustrerande. Till slut blev nästan alla Johnson i USA, uttalat Jansson på svenska. Fadern kan ha hetat Jan Gustaf, eller hur? Jag vet inte om pass fordrades vid den tiden. 

Har sökt i Huntley, Il utan att finna honom.

Jag har koll på Carl Olof från Korsberga.

lsem2009
7/4/10, 7:04 PM
#24

Passfriheten som infördes 1860 upphörde 1917. Alltså fordrades det inget pass 1912.

Jag tror på uppgiften att Karl var född i Gubbarb, Loshult 1886 som son till John Nilsson. Kommer att vara bortrest ett tag men ska försöka följa den här sajten i alla fall.

Lilly

svenne
7/4/10, 7:29 PM
#25

#23 Den Karl Johansson du nämner var född 15/4 1880 i Pjetteryd, Kronobergs län. Föräldrar; Ägaren Johan August Johannesson och Anna Olofsdotter. Karl flyttar till Växjö stad 1898 där han står som handelsbiträde. 1899 flyttar han till Loshult. Sedan saknas material på nätet men i folkräkningen 1900 finner jag honom i Ystad, Qv. Lundgren 121-132, närmare Danmark alltså…men det är nog tveksamt att det är han.

lsem2009
7/4/10, 8:48 PM
#26

Svenne, det blev en dead end. Fadern måste ju heta Nilsson i efternamn. Lilly

chrissan
7/4/10, 9:49 PM
#27

Kan man vara säker på att de åkte tillsammans? De 4 från Hallaryd har biljetter med löpande nummer som tyder på att de köpte dem på samma gång. Carl Jonsson har däremot ett helt annat nummer.

Annons:
lsem2009
7/4/10, 11:19 PM
#28

Åtminstone Olga Lundin är antecknad som att ha rest ut från Malmö medan Karl tog sig till Köpenhamn utan att registrera i Malmö.

Många svenska män smet från värnplikten på så sätt. De köpte en så-kallad väst i Köpenhamn som innehöll de papper som behövdes.  Karl hade ingen anledning att göra det, särskilt om han var 32 år.

Vill också säga att den svenskspråiga tidningen Nordstjernan i New York skrev att Karl var från Killeberg, så vi kan fastställa att det är rätt. Men det är ju ändå inte säkert att han var född där.

Camden Sawmills i Minnesota slog igen vid den tidpunkten som Karl kom tillbaka, men det fanns andra sågverk i området.

Det finns alltför många Carl Johnson i Minnesota för att man ska finna honom med osäkert födelseår. WWI draft registration visar ibland var männen kom ifrån i Sverige och om de hade familj. 

Jag har hittat en Carl Johnson i Bridgeport, Conn,. i 1920 census som var 40 år. Han är gift och har flera barn.  Men utan ytterligare bevis på att han bodde där kan det vara vilken Carl Johnson som helst, f. i Sverige. Denne hade utvandrat 1901. W. skriver att han bodde i New Haven, CT och det är ju inte så långt ifrån Bridgeport.

Lilly

swemah
7/5/10, 1:26 AM
#29

Det finns lite för mycket osäkerhet om Karl Jansson. Var det hans första resa eller bodde han i USA och varit på besök.

Hans ålder, var kommer åldern 32 år från? Kan inte hitta någon källa för det?

Varför skulle han ange 25 år när han kommer till NY och varför finns ingen uppgift om hans tidigare vistelse i USA?

Varifrån kommer uppgiften om Huntley, Illinois? 

Det vore intressant att spåra hans biljett, för precis som Chris säger så verkar den inte köpt samtidigt som de påstådda reskamraternas.

lsem2009
7/5/10, 11:15 PM
#30

Se ovan var uppgifterna kommer ifrån. Olga Lundin skriver i sitt brev att de åkte tillsammans och høll i varandra nær Titanic sjønk. De hade beslutat att gå ner med skeppet tillsammans. Men så blev Olga satt i en livbåt och Karl lyckades rædda sig nær han redan var i sjøn.

LILLY

swemah
7/6/10, 1:25 AM
#31

#30 Du refererar  till ett brev som vi inte vad det innehåller eller vilka personer som nämns. Det är ju uppenbart att 4 av dem köpt biljett på samma ställe, men att Carl Johnson köpt den annorstädes. Han uppger själv sin ålder till 25 vid ankomsten till New York, varför skulle han ljuga om den saken. Det finns inet noterat att han varit i USA tidigare.   

Olga sattes i livbåt 10 och Carl i livbåt 15 (historien om att han först simmade och sedan räddades till denna livbåt finns inte belagd, men det finns indikationer om att han var i livbåten när den sänktes ner)

Jag tycker fortfarande att det finns för mycket osäkerhet om denne man för att vi ska veta om det är en eller två vi talar om. Jag är tillbaka till mden eventuella möjligheten att spåra var biljetten är köpt.

lsem2009
7/6/10, 5:20 PM
#32

Jag ær bortrest och kan inte kolla brevet, men minns sækert namnen på Nils och Karl. Jag tror också att Karl var 25 år och att han køpte biljetten i Køpenhamn. Det ær Ellis Island som uppgiver två olika åldrar før Karl Jansson. Den person som skrev ner uppgiften kan ha felat. Vilken livbåt spelar ingen roll før søkningen i Sverige, men ingen registrerade vem som var i vilken båt nær de kom ombord Carpathia. Detta skedde senare enligt vad de ræddade kunde minnas. Men vissa forskare påstår att en del karlar ljøg før att rædda sitt rykte.  Detta har orsakat både sorg och smærta bland de øverlevandes ættlingar.

svenne
7/7/10, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här har vi brevet som Olga Lundin skrev dagen efter räddningen. Visserligen nämns "Kalle" på ett par ställen men det finns ju inget som egentligen säger varken det ena eller det andra.

Sidan 1, (Ungefär som att läsa en Genline-sida).

svenne
7/7/10, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Sidan 2.

Annons:
lsem2009
7/8/10, 5:19 PM
#35

Chrissan, du kan visst allt! I brevet ser man ju att gruppen var tillsammans. Det ær samma brev som jag har hemma. Jag ær van att læsa gamla handstilar.

Nær jag kommer till Sverige i augusti ska jag søka i Kristianstad Bladet på mikrofilm efter liknande brev som skickats till Killeberg av Karl. Har inte hittat den tidningen som skannad av KB.

Det vore bra om Nils och Karl var brøder før då har vi ju namnet på hans førældrar. En Johannes som far kunde bli Jansson i Amerika. Nils kallade sig ju Johansson, men jag har træffat på många brøder som har olika namn i USA. Karl kan ha brukat Johansson tidigare, t.ex. nær han utvandrade førsta gången. Nils var ju bosatt i Chicago och jag har sett någon Karl Johansson som reste dit.

swemah
7/9/10, 2:08 AM
#36

Enligt passagerarlistan  skulle Carl Janson från Killeberg till sin arbetsgivare C A Smith Sawmill i Camden som ligger i Carver county, Minnesota. Om han var anställd där, var det då som railroad  breaker eller var han på väg till ett arbete som han fått i Sverige? Hade Carl varit i USA tidigare?

Om han hade någon koppling till Carver county innan Titanic så finns det en kandidat, immigrerat 1909, som är arbetare på en farm i Watertown, Carver county. Han är 24 år vid census 1910.

Beträffande arbetsgivaren så hittade jag detta "C. A. Smith for some years in the 1880s was the largest sawmill in the world. And yes, it was right here in Camden. But the days of inexhaustible pine were fast coming to an end. C. A. Smith closed their doors in 1912 and moved to Coos Bay, Oregon."

Kan han finnas i dokumentation från CA Smith Sawmill?  

Det som idag heter Coos Bay hette tidigare Marshfield, men där hittar jag ingen lämplig kandidat 1920

lsem2009
7/9/10, 5:21 PM
#37

Bra jobbat, Swemah. Jag har sett samma om Camden Sawmill, Stod denne arbetaren på farmen antecknad som Carl Johnson? Det fanns gott om svenskar i Carver county.  Farmarna som svenskarna arbetade hos den førsta tiden var oftast slæktingar.  Om jag kan få ægarens namn och ort kan jag møjligtvis hitta honom i någon svensk førsamling i nærheten och se var han var fødd i Sverige.

swemah
7/9/10, 8:32 PM
#38

Så här ser census 1910 ut, för den aktuella farmen

1910 United States Federal Census

about Swan Freed

Name:

Swan Freed

Age in 1910:

39

Estimated birth year:

abt 1871

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Head

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Spouse's name:

Anna S

Home in 1910:

Watertown, Carver, Minnesota

Marital Status:

Married

Race:

White

Gender:

Male

Year of Immigration:

1872

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Age

Swan Freed

39

Anna S Freed

35

Wendell K Freed

3

Carl Johnson

24

lsem2009
7/11/10, 4:33 PM
#39

Tack.

Om jag kan bevisa att Swan Freed var från samma trakt som våran Karl så ær det ett spår.

lsem2009
7/23/10, 8:34 PM
#40

Hej! Det är möjligt att jag funnit våran Karlmed födelsedatum i Watertown, MN. När jag sökte i mikrofillmen för Trinity Lutheran Church i Watertown, en svenskamerikansk församling, hittade jag först Swan Freed, som var född 14/11 1870 i Åhus, alltså skåning. Gifte sig 1905 med Anna Sofia Oberg, född 1874 i Götaholm, MN. Hennes föräldrar var också medlemmar men fadern var från Husby, Jönköpings länioch modern från Stafsnäs, Värmland, så det var nog inget släktskap med Karl på den sidan. Möjligtvis med Swan.

Sedan hittade jag en Karl Jönsson, ogift, som också var medlem. Han var född 19/1 1886 i Farstorp församling, Kristianstad län och intagen i församlingen 28/8 1910. Han hade anlänt från Sverige till Watertown i oktober 1909. Han utströks ur rullorna 1915. Om någon kan finna honom i Födelselängden för Farstorp med en far som hette Jöns Nilsson, och även att denne Karl senare flyttade till Loshult, så har vi hittat mannen som överlevde Titanic.

De svenksamerikanska församlingarna kan vara till god hjälp. Det är bl.a. därför som Emikgrantinstitutets fortsatta verksamhet är så viktig. Har möjlighet att läsa dessa filmer även här i Illinois. Ska kolla passagerarlistorna härnäst.

lsem2009
7/23/10, 8:42 PM
#41

Bingo! Läs ovanstående också. Här är passagerarlistan från Emigranten.

Jamensan! Karl Jönsson, 25, utvandrade från Loshult 1910 04 04. Reste över Malmö. Yrke Järnvägsförman. Destination Monteral. Många svenskar reste den vägen för att det var billigare. Hans ressällskap var Jenny Annette Jönsson, 18 år och Selma Johanna Jönsson, 19 år, tygligen systrar.  Detta borde hjälpa med identifieringen. Alla var hemmahörande i Loshult.

Annons:
chrissan
7/23/10, 8:49 PM
#42

Den ende Karl som föds i Farstorp i januari 1886 är född 29 januari, son till Bengta Jönsdotter, arbetspiga i Luhr nr 2.

KArl har två äldre syskon och ett yngre i folkräkningen 1890.

Hans födelsedatum kan ju blivit förvrängt på något sätt.

chrissan
7/23/10, 8:53 PM
#43

Han får senare namnet Jönsson, en del av hans syskon har andra namn. Tyvärr går böckerna bara till 1895.

chrissan
7/23/10, 9:03 PM
#44

På samma plats, troligen i hushållet intill, bor en drang och arbetskarl vid namn Jöns Nilsson Nylander f 1856, Karls mor är född 1854 så det kan ju passa som far till gossen.

Oj vad jag önskar att sevnska kyrkböcker från USA läggs ut på nätet.Det finns några från Kansas och de är guld värda.

chrissan
7/23/10, 9:07 PM
#45

Modern, Bengta Jönsdotter, lämnar barnen (utom det yngsta) och flyttar till Vankiva 1895. Lille Karl vistas då hon en Berlin i Luhr.

lsem2009
7/23/10, 9:45 PM
#46

Hittade även Karl Jönsson, 23, i Emigranten som utvandrad från Vankiva, L län, 1909 09-11. Det stämmer med hans ankomst till Watertown i Oct. 1909.   Han reste från Malmö med destination Minneapolis och hans yrke är angivet som arbetare.

Trolgitvis åkte han hem igen för att hämta sina systrar. .

lsem2009
7/23/10, 10:15 PM
#47

Chrissan, Jag blev så ivrig att jag missade Dina två senaste inlägg.
Det är våran Karl som Du hittat. Jag skrev fel. Hans födelsedatum ska vara 29/1.  Såg Du namnen Jenny eller Selma, som barn till Bengta?. De var födda ung.  1881 resp. 1882.  Kan Bengta ha varit gift tidigare eller senare eftersom hon hade så många barn?  Karl visste ju att fadern hette Nilsson eftersom det var det han uppgav på Ellis Island, men när föräldrarna inte var gifta så borde han inte ha fått namnet Jönsson efter fadern utan av moderns Jönsdotter.

Så nu vet vi att Nils Johansson och Karl Jönsson inte kan vara bröder, möjligtvis halvbröder eller fosterbröder.  Jag är förvånad att svenskamerikanska församlingar från Kansas är inlagda på nätet. Sånt  är inte tillåtet enligt överenskommelser som gjordes vid mikrofilmingen.  Men man kan göra en företeckning på vad som finns för allmänheten. Emigrantinstitutet har ett dataregister som heter SAKA, svenskamerikanska kyrkoarkiv, som man kan söka i om man reser till Växjö.

lsem2009
7/23/10, 10:58 PM
#48

Kan någon vara snäll och  kolla på Ancestry.com om en Carl el. Karl Johnson, f. 1886,  registrerade sig i Minnesota för värnplikten 1917?  Det var ju obligatoriskt för alla vapenföra män. Registreringen uppgav ofta en del detaljer, så som yrke, gift eller ogift, födelsedata, boplats, och även tidigare militär erfarenhet.  Om jag kan få fram en boplats, kan jag söka igen på svenskamerikanska församlingar.

Annons:
swemah
7/23/10, 11:52 PM
#49

Karl Viktor, född 1885 i Loshult med syster Jenny Jeanete född 1890 i Loshult är barn till John Jönsson och Benedikta Andersdotter.

chrissan
7/23/10, 11:56 PM
#50

Syskonen på 1880-talet hette August, Anna och Johan Edvard. Anna är äldst född 1878 i Hästveda, de andra i Farhult.

chrissan
7/24/10, 12:01 AM
#51

Det finns 3 Carl Johnson med detta födelsedatu i WWI registreringen. 1i Minneapolis.

En är född i Sverige och arbetar som baggage man på järnvägen. Närmast anhörig mrs Gust Johnson, Watertown, MN

1 i San Diego, arbetare, närmast anhörig modern Mary Johnson i San Diego

1 Carl Peter född i USA

chrissan
7/24/10, 12:05 AM
#52

(Förresten, Växjö är stängt, man vet inte när det öppnar. Jag vet att det finns problem med tillstånden för en del församlingar men man borde ta upp frågan igen. Det var längesedan filmningen gjordes och världen har förändrats. Det har länge varit ganska omöjligt att kommma åt deta material pga Emigrantinstitutets problem)

Emigrerade Karl Ivar från Loshult?

swemah
7/24/10, 12:26 AM
#53

# 52 . Rättade mitt inlägg från 21:52. Ska vara Karl Viktor, nämnd i #41

chrissan
7/24/10, 12:37 AM
#54

Här är en Karl från Loshult med syster Jenny Annette, alla oä barn, men fadern verkar vara den man som finns i hushållet:

Bengtsson, Jöns 1843 Ensam
----------
Svensdotter, Sissa 1855 Mor
Jönsson, Albertina 1873 Barn
Jönsson, Karl Viktor 1884 Barn
Jönsson, Klara Jeanette 1887 Barn
Jönsson, Teodor Anton 1889 Barn
Jönsson, Jenny Annette 1891 Barn
Jönsson, Sven Hjalmar 1898 Barn
Jönsson, Gunnar Fridolf 1899 Barn

lsem2009
7/24/10, 12:37 AM
#55

Christan. Det är Carl Johnson i Minneapolis. Att han arbetade på järnvägen är mycket troligt eftersom han hade erfarenhet av det. På Ellis Island uppgav han att han var railroad breakman och 1910 att han var järnvägsförman. Då hade han alltså ingen fru. Mrs Gust Johnson kan vara en av systrarna. Att hon bodde i Watertown gör det ju bergsäkert. Nu får jag gå tillbaka till Trinity Lutheran Church och söka efter henne och se vad hon hette i förnamn och var hon var född. Jag såg mest smålänningar och västgötar i församlingen.

I Minneapolis fanns det många stora svenska församlingar och om Karl inte var gift så är det inte troligt att han tillhörde någon kyrka.

En gång, 1910, ser Karl ut att ha emigrerat från Loshult, men han var född i Farstad. 

Jag vet att Emigrantinstitutet har haft problem, men nu har ju kommunen köpt byggnaden och institutet ska stanna där det är. Så hoppas att släktforskarsaalen snart öppnar igen. Jag kommer att vara där på Minnesotadagen och då får jag veta mera.Ett problem med att göra speciellt material tillgängligt på Internet är ju att det gör institutionerna som betalat för att få fram det mer eller mindre irrelevanta. Man finge i så fall ta betalt som Ancestry.com gör.  

Lilly

Annons:
chrissan
7/24/10, 1:05 AM
#56

Fats de Gust Johnson jag hittar 1920 i Watertown har en fru, Matilda som hette Sahlin som ogift, hennes far Jonas finns hos dem

Gust V Johnson 48
Matilda J Johnson 46 född i Minnesota
Myrtle V Johnson 21
George G Johnson 19
Theadore E Johnson 17
Victor E Johnson 17
Oscar O Johnson 13
Corrine V Johnson 10
Bert V Johnson 7
Doris O Johnson 5
Jonos Salin 82

Det finns också en Gustave Johnson med hustru Hannah (skulle kunna vara Selma Johanna) men hon är född Rosengren ca år 1877.

(Visst ska man ta betalt för Sverige-Amerikamaterialet! Det skulle t ex vara ett lyft för EmiWeb där Emigrantinstitutet är medlem. Man kunde börja med SAKA registret så vet man om man ska åka till Växjö)

swemah
7/24/10, 1:09 AM
#57

Den Karl Jönsson/Carl Jonsson, som utvandrar från Loshult, år 1910 (enligt inlägg 41) kommer till Saint John, New Brunswick med Empress of Ireland, tillsammans med sin syster Jenny som ska till Montreal och Selma, som det framgår är Carls fru. Carl och Selma ska till Chapleau(?) Ontario. Carl har varit i Canada under 9 år, 1900-1909, om jag läser uppgifterna rätt.

swemah
7/24/10, 1:35 AM
#58

Karl Viktor Jönsson, född 6 december 1894, boende i Lindhult gifter sig den 26mars 1910 med Selma Johanna Bomark från Kjellstorp.

Källa: SCB utdrag vigsel Loshult 1910

Brudgummen är den Karl Viktor som Chrissan fann i #54

SE/LLA/13252 Loshult AI:14 (1882-1895)  Bild 221 / sid 246

lsem2009
7/24/10, 5:47 AM
#59

Efter vad jag kan förstå nu så är inte Karl Wiiktor Jönsson född 1894 den rätta personen. Han är för ung, så vi kan avskriva honom. Den Karl Victor som utandrade 1910 är heller inte den rätta. Så vi kan glömma Jenny och Selma också. Däremot måste Karl Jönsson som utvandrade 1909 vara den  rätta. 

Mrs. Gust Johnson i Watertown måste givetvis inte ha varit en syster men jag hade hoppats det. Hon kan ha varit svägerska med avliden make, kusin, eller något annat. Igen hoppas jag att finna henne i Trinity Lutheran Church i Watertown nästa vecka.

Tack swemah och Chrissan för träget arbete. Det blir många dead ends och det är alltid frustrerande, men jag tror att vi är på rätt spår med Karl född 1886 i Farstorp, utvandrad 1909 från Vankiva, åtgerfunnen i Watertown och även troligen i Minneapolis 1917.

Alla fina stilar blir blurriga till slut.

swemah
7/24/10, 11:50 AM
#60

#58. Skrivfel, ska vara född 1884, inte 1894. Men det är förmodligen fel person i alla fall. Fel namn på fadern, gift, bott i Canada, inget av detta nämns runt den eftersökte Karl.

Den Carl Johnson, som Crissan nämner utifrån WW1 draft cards ärförmodligen denne man från census 1920. Han anges vara bagage man vid rail road

1920 United States Federal Census

about Carl Johnson

Name:

Carl Johnson

Home in 1920:

Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota

Age:

35

Estimated birth year:

abt 1885

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Partner

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Marital Status:

Single

Race:

White

Sex:

Male

Year of Immigration:

1909

Able to read:

Yes

Able to Write:

Yes

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Age

Andrew Herder

37

Frank Peterson

50

Carl Johnson

35

lsem2009
7/24/10, 7:02 PM
#61

Intressant. Undrar vad dessa män hade för sorts business. Alla Carl Johnson som vi funnit i Minnesota är nog en och samma, men vid närmare eftertanke undrar man om det är Titanic Johnson? Det oroar mig att Carl sa att han var 25 år vid landstigningen 1912. En man som var född i januari 1886 skulle ju ha varit 26 fyllda. Men å andra sidan så var fel vanliga. Det står ju också att han var 32 år!  Men jag ser heller inget samband med Olga Lundin och hennes fästman. Avstånden var ju ganska stora och det var också en social skillnad mellan familjerna.  Hoppas att jag kan få bättre klarhet genom att läsa Kristianstadbladet  för 1912 när jag kommer till Sverige. Jag såg inget om Karll i Minnesota stats tdining som utgavs i Minneapolis.

swemah
7/25/10, 12:07 AM
#62

Den Karl som nämns i inlägg #4 föddes 12 maj 1886 som son till John Nilsson och på honom stämmer åldern, men vi vet ju fortfarande inte om han överhuvudtaget emmigrerade.

Annons:
lsem2009
7/25/10, 4:41 PM
#63

Faderns namn stämmer också. Var finns kyrkböckerna efter 1895 numera? Om de finns i församlingarna kunde jag skriva till pastorsämbetet i Loshult, som enligt mina uppgifter lär finnas i Killeberg.

chrissan
7/25/10, 4:43 PM
#64

De ska finnas på landsarkivet i Lund.

lsem2009
7/25/10, 9:13 PM
#65

Om denne Karl var på Titanic så firade han födelsedag ombord, och var 26 år då han anlände i New York. Allt är so problematiskt beträffande denne man, men ändå svårt att släppa.

swemah
7/26/10, 12:39 AM
#66

Han är född 12 maj och kan då knappast fira födelsedag på Titanic som sjunker 14 april och han ankommer till New York under april

lsem2009
7/26/10, 1:49 PM
#67

Du har rätt, jag tänkte fel. Vet inte varför eftersom jag mycket väl vet när Titanic sjönk.

Alltså är detta en person som borde följas upp. Finns det några SCB filmer som kan ge besked?

Cheyenne
7/26/10, 2:32 PM
#68

Medans jag springer med hinken (yngsta sonen har kräkts sen klockan 4-5 i morse); Kan någon kika på Banvaktaren John Nilsson (se inlägg #4)

Kan han ha hetat Jan i själva verket? Man ska inte alltid lita på befolkningsskivorna.

svenne
7/26/10, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Han hette John (dump från AD.) Sista Hfl som finns på nätet över Loshult.

Annons:
Cheyenne
7/26/10, 3:25 PM
#70

Tack svenne! John i alla källor därmed. Vid sin egen födsel skrivs han som John, vid vigseln; japp John, vid sonen Karls födelse; japp-japp John. Inget Jan so far…!

chrissan
7/26/10, 5:49 PM
#71

Men hur uttalades det? Mun farfars far hette John och mycket noga med att det uttalas Joon, h står för långt o i svenskan

lsem2009
7/27/10, 1:00 AM
#72

Ni är fantastiska! Cheyenne, hoppas att Din unge snart blev bättre. Jag tänker på Ingrid Nilsson som hade tio ungar! Tänk när dom fick magsjuka. Föräldrarna orkade inte ens komma upp med två namn för de flesta barnen, men kostigt nog fick Oskar tre namn. Undrar också hur många som emigrerade. Banvaktsstugan blev nog liten. Traditionsenligt skulle barnen ha fått efternamnet Johnson, men seden förändrades ju delvis vid det sekelskiftet och om de ville kunde de ha valt Nilsson.  Har aldrig hört talas om Japp, däremot Jappe, som nog stod för Jakob. Men säker är jag inte. Om jag läser det rätt, så var sonen Karl född i byn Karhult?  Svårt att läsa.  jag ska gå tillbaka till det danska passagerararkivet och se om jag hittar en Karl Johnson.

lsem2009
7/27/10, 3:20 AM
#73

Nej, hittade ingen Karl Johnson som stämde varken i emiarch.dk eller i Emigranten. Vi är nu uppe i över 70 inlägg för Karl. Det kanske är ett rekord.

lsem2009
7/28/10, 10:11 PM
#74

Jag har tänkt på att man kanske skulle kolla Kvilleberg, en ort i Hallaryd, G län. Karl kan ju ha varit född där även om han bodde i Killeberg. Det skulle förklara varför reskamraterna kände varandra. Men kanske Chrissan redan kollat?  Det är ju ine så lätt när man inte är säker på när han var född, men gissar på 1886 eller 87.

lsem2009
8/14/10, 9:37 PM
#75

Ja, nu har jag läst Kristianstadbladet från 15 apr till okt. 1912 och allt personligt som jag hittat om Carl Jansson var att han var bland de räddade och att han åkte ut från Köpenhamn. Det fanns ett amerikabrev men det var skrivit av skåningen August Wennerstrom efter hans räddning. Han var journalist och man tyckte väl att det räckte med hans brev. Det innehöll emellertid inget nytt eftersom jag läst hans brev i andra källor. I början skrevs det att alla på Titanic var räddade…

swemah
8/15/10, 6:01 PM
#76

I utdrag ur Loshults församlingsbok för 31/12 1910 så bor den ovan nämnde Karl, son till banvakten John Nilsson och hans hustru Ingrid fortfarande hemma.

Han kan visserligen ha varit i USA tidigare under åren, det vet vi ju inget om, men …

Han står som jernvägsarbetare (han ett år yngre bror står som stationskarl)

Annons:
swemah
8/15/10, 6:12 PM
#77

Tilläggas ska att de fortfarande bor i Gnubbarp

lsem2009
8/23/10, 1:35 AM
#78

Jag har nu skrivit till Hembygdsföreningen i Loshult.

swemah
8/23/10, 11:37 AM
#79

Ett sidospår, det finns en website om en annan överlevare, www.titanicmannen.se

lsem2009
9/9/10, 4:27 AM
#80

Har inget hört ännu från Hembygdsföreningen i Loshult, men här är något intressant.

I Statistiska Centralbyråns summariska folkmängdsredogörelser för Loshult, 1912, finns detta med:

Karl Johnson, Järnvägsarbetare, f. 1886 utvandrad till Amerika.

Tror att han är son till John Nilsson i Gnubbarp.

swemah
9/9/10, 11:39 PM
#81

Jag ser inte att det finns någon inflyttad Karl J samma eller tidigare år, så jag funderar på om det inte var Karl's första resa. Naturligtvis kan han ha kommit tillbaka till en annan socken , men ….

lsem2009
9/10/10, 1:13 AM
#82

Enligt andra källor hade Karl varit i USA tidigare. Jag gick in på Ellis Island och sökte efter Karl Johnson, f. 1886, och se, där kom det upp en som också var svensk för 1906. Det stod att han kom från Orm…tad. Kan möjligtvis vara Önnestád, som ju ligger vid samma järnväg som Killeberg. När jag skulle läsa orginalet så kom fel sida upp. Ingen Karl på den sidan. När jag skulle rapportera felet funkade inte den länken för mig. Vad tror Du? Synd att man inte kan läsa ship manifest. Men nu kom jag att tänka på att man gå in och se namnen på alla som kom med  skeppet Carmania som anlände den 4 april. Så det ska jag göra härnäst.

swemah
9/10/10, 2:12 AM
#83

Kollade på Ancestry, där listorna kan läsas. Personen ska till Nebraska, och det ser ut att stå Ormestad, men vad det egentigen ska vara är svårt artt sia om.

Annons:
lsem2009
9/10/10, 8:37 PM
#84

Ormestad är en by i Östergötland, så det är nog en annan Karl Johnsson. Men tack för Ditt arbete. Jag har inte Ancestry just nu.

Det finns ju en möjlighet att Karl Johnsson INTE hade emigrerat före 1912. Men för att verifiera måste man nog skriva till Landsarkivet.

Cheyenne
9/10/10, 9:03 PM
#85

Modern till Karl f. 1886 i Loshult, dvs Ingrid Nilsson, född den 3/8 1854 i Visseltofta, Kristianstad län (se inlägg #69) avled så pass sent som 1947. Vet inte om detta framkommit tidigare men en bouppeteckning efter henne är väl annars värt att beställa…! Eller efter fadern som tydligen avled 1915;

Nilsson f. Nilsson, Ingrid

Killeboda 1:23

Död 23/6 1947.

Kyrkobokförd i Loshult (Kristianstads län, Skåne).

Född 3/8 1854 i Visseltofta (Kristianstads län, Skåne).

Änka (23/2 1915).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Loshult, Osby kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Visseltofta (Kristianstads län)

Källor:
DB, FS

lsem2009
9/10/10, 9:54 PM
#86

Tack Cheyenne, Jag kommer nu att beställa bouppteckningen efter Ingrid Nilsson från Landsarkivet i Lund. Kanske har jag lika bra tur som med Karolina Bystrom.

Cheyenne
9/11/10, 1:57 PM
#87

Om inte Karl nämns i moderns bouppteckning 1947 (han kan ju ha avlidit tidigt i Amerika) så är väl faderns bouppteckning också värd att kika på (ligger närmre i tiden för Titanic, dvs 1915).

lsem2009
9/11/10, 6:04 PM
#88

Ja, jag bad Landsarkivet att ta fram faderns bouppteckning i fall att moderns inte gav någon uppgift ang. Karl. Hoppas att deras son verkligen är den som var med på Titanic. Skickade tillräckligt med pengar för båda. Det blir spännande att vänta på svar om några veckor.

lsem2009
9/14/10, 1:13 AM
#89

Hej alla,

Har fått svar från Loshults Hembygdsförening. Karl Johnsson från Gnubbarp flyttade till Malmö 1906 och kom tillbak 1910. Han utvandrade sen till Amerika 1912, men jag fick inte daturm för utvandringen. Det kan ju tänkas att han var i USA ett tag mellan 1906 och 1910. 1906 var han 20 år skulle väl ha gjort sin värnplikt om han bott i Sverige?

swemah
9/14/10, 2:11 AM
#90

Och den Karl som varit aktuell bodde ju iallafall år 1900 i Gnubbarp,så det verkar ju lovande.

Annons:
5410
9/19/10, 4:43 PM
#91

I min släkt har det funnits en Karl August Persson, född 29 april 1893, fr Killeberg i Loshults socken. Han ska enl. sägen ha rest med Titanic, och överlevt. Han ska ha åkt med två killar till. Min släktberättelse är samma som den som bertättas om Carl Jonsson, på sidan Titanic norden, att han ska ha flutit på en dörr etc.  Fast i min släktberättelse ska alla tre ha överlevt.

Det finns ett foto ,m 3 män på, troligen fr Kanada, där vi tror att Karl är med, svårt att veta då det är illa åtgånget.

Karl Perssons föräldrar hette Per Andersson o Ingrid Andersson (född Tufvesdotter), Loshult, Killeberg.

Jag är ny här och ny med att försöka hitta min släktnig, skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa oss.

Har även mer uppgifter om Karls syskon.

lsem2009
9/23/10, 6:29 PM
#92

Intressant. Hoppades att någon fortfarande skulle ha en aning om en släkting som åkte med Titanic. Man kan dock undra varför Din släkting skulle ha registrerats som Janson på Ellis Island. Men underligare saker har hänt. Att han bara skulle ha varit 19 år är lite underligare. Hur som helst vill jag följa upp. Vet Du vilket efternamn han använde i Amerika? Finns det några brev bevarade? Att han flyttade till Canada är mycket möjligt.  Vet Du om han varit i Amerika före 1912? Detta kan ju kollas i kyrkböckerna. Reste han från Köpenhamn?

Vad som gör det hela mycket  troligt är det faktum att Karl Persson var från Killeberg, Loshult, för bara en svensk överlevande var därifrån.

Jag har ännu inte fått svar från Landsarkivet i Lund. Antagligen blir det ännu en "dead end.  Tack för att Du hörde av Dig.

swemah
9/23/10, 6:42 PM
#93

Att det utvandrade en Carl August Persson, född 1893 till Nordamerika år 1912 framgår av samma dokument som nämnts i # 80, den summariska folkmängsredogörelsen som finns tillgänglig via Svar

lsem2009
9/23/10, 8:16 PM
#94

Men han finns inte i Emigranten Populär, då han måste ha rest från Köpenhamn. En av dessa män var INTE på Titanic. Så nu ska jag kolla Ellis Island och se om  någon Karl
Persson gick i land där.

swemah
9/23/10, 8:51 PM
#95

I den summarisla folkmängdsredogörelsen finns Nils G Sjölin med på Loshults anmälan. Han har raden under Carl August. Denne Nils Sjölin ankommer till Montreal den 18 augusti 1912 om bord på Tunisian. På samma skeppsmanifest finns det en Carl Person, 19 år från Sverige. Kan det vara Carl August? Nils avresa hittas i Emihamn, men inte någon passande Carl.

lsem2009
9/24/10, 12:11 AM
#96

Ser ut som han reste direkt till Canada.

Jag har ännu  inte hittat någon Karl August Persson som gick i land på Ellis Island 1912.

Karl's far ska heta Nilsson i efternamn och det stämmer ju inte på Karl Perssons far som hette Anderson i efternamn.

Kan det vara möjligt att 5410 är släkt med Karl Janson/Johnson också? Hans bakgrund finns ovan. Kanske att det skett en förväxling.  Det vore den idealiska lösningen.

lsem2009
9/24/10, 12:37 AM
#97

Har hittat en karl Persson, 18,  som registrerats på Ellis Island Okt. 27 1912 som passagerare på Carmania, men han är inte den som 5410 nämner. Denne mans far var Sven Persson, Bromölla.

Annons:
lsem2009
10/13/10, 1:15 AM
#98

Jag har nu fått svar från Landsarkivet i Lund. Karl Johnson levde när fadern John Nilsson, Killeboda, dog 1915 03 24. Tyvärr står det bara att Karl var bosatt i Amerika. När modern dog 1947 03 23 finns han inte med vilket tyder på att han avlidit och inte lämnat några barn efter sig. Faderns efterlämnade bo uppgavs av banvakt. Knut Palmer i Gnubbarp, som representerade Karl och de omyndiga barnen. Då levde också dottern Ida, gift med stationskarl A. Ljungberg, Höghult,  dottern Klara Johnson, dottern Blenda, g. Nyman, Killeberg, och sonen Otto Johnson, järnvägsarb. Killeberg, samt tre omyndiga söner. 

1947 var äldsta dottern, Blenda Nyman, fortfarande bosatt i Killeberg och gift med J. L. Nyman som värderat och upptecknat boet. Avlidne sonen Banvakt Otto Johnson efterlämnade 6 barn, två av dem bosatta i Danmark. Bosatta i Sverige var Ottos döttrar, Silva Persson, f. Johnsson, Killeberg,  Sonja Linddahl, Malmö, Elly Severinsson,  Älmhult, samt vidare Ottos son, banarb. Harry Johnsson, också bosatt i Älmhult. 

Sonen, Axel. var avliden men hade en son Axel Axelsson som var voluntär vid K 2, Helsingborg.

Nu finns det väl en möjlighet att gå in på den svenska telefonkatalogen och se om det t.ex. finns någon Severinsson kvar i Älmhult. Familjemedlemmar bör kunna dokumentera Karls död och var han var bosatt.  Även då det går längre tillbaka i tiden kan man ju också söka efter någon Nyman i Killeberga. Vad tror Ni som bor i Sverige?  Dödsregistret som går långt fram kan kanske också vara till hjälp.

lsem2009
10/13/10, 1:33 AM
#99

Hittade flera Severinsson i Älmhult, bl.a. Elly!  Det finns tre med namnet Nyman i Killeberg och 4 med namnet Linddahl i Malmö, men de är säkert yngre och kanske inte vet något.

AndersE
10/13/10, 9:45 AM
#100

#99 Elly i Älmhult är 95 år!

lsem2009
10/24/10, 3:50 AM
#101

Det var han! Vår Titanic man var Karl Johnsson från Gnubbarp, Loshult. Fick tag på en släkting idag som visste. Hoppas få mera uppgifter om en vecka. Tack alla Ni som hängt med så länge och varit så hjälpsamma.

lsem2009
10/29/10, 1:13 AM
#102

Släktföreningen i Loshult har meddelat att prästen i församlingen inte  skrev in Karl Johnson som utvandrad förrän den 14/6. men det är nog inte så konstigt. Det var väl ungefär då som han fick veta att Karl var i Amerika. En del utvandrare bad förresten om betyg i efterhand.  Släktingarna har ju berättat för mig att Karl var ombod Titanic.

lsem2009
11/4/10, 2:36 PM
#103

De av Karls släktingar som jag varit i kontakt med och som dessa i sin tur har kontaktat vet inget om var Karls vidare öden i Amerika eller var han bodde i USA. De vet bara att han var ombord på Titanic. De vill heller inte forska i det för de tycker att det är alltför gammalt.

Så vad gör man nu? Karl Johnsons födelsedatum enligt husförhörslängden var så vitt jag kan utläsa det den 12 maj 1886.

I USA kan han stå antingen som Janson eller Johnson med ett s, troligtvis Johnson. Karl kan stavas med C. Han kan också ha kallat sig Charles.

Om han levde 1917 borde han ha registrerats för WWI. Är det någon som fortfarande hänger med i det här utdragna fallet?

bokesliden
11/4/10, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Vad sägs om denne:

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Chas Johnson

Name: Chas Johnson
County: Columbia
State: Oregon
Birth Date: 12 May 1886
Race: White
FHL Roll Number: 1852053
DraftBoard: 0¨

Hans närmsta släkting är om jag läser rätt en J Nilson i Sweden…

Annons:
swemah
11/4/10, 7:48 PM
#105

Och om det är rätt person så finns det en del om hans arbetsplats, Kerry Timber Company, på den här sidan

http://www.brian894x4.com/Kerryrailroadhistory.html

lsem2009
11/7/10, 4:10 PM
#106

Underbart! Tack snälla bokesliden och swemah. Det är så troligt att han flyttade till Oregon eftersom hans första arbetsgivare i Minnesota, se ovan, flyttade just dit efter att timret var slut i Minnesota. Jag tror  på att det är rätta personen. Hans far hette ju John Nilsson. Jag tror också att Karl  dog i Oregon före 1947 eftersom han inte var i livet när modern dog. Jag ska kolla social security index, men om han dog tidigt är han inte med där. Den som inte ger sig får napp till sist, särskilt om man ha så god hjälp som Ni.

swemah
11/8/10, 12:28 AM
#107

Det finns en intressant Charles J i Oregon 1920, men jag har svårt att se vad han och hans kamrater har för status och var de arbetar

 För de som har Ancestry så kan denna länk användas

http://search.ancestry.com/Browse/view.aspx?dbid=6061&path=Oregon.Douglas.Green.153.8&sid=&gskw=Charles+Johnson&cr=1

swemah
11/8/10, 12:32 AM
#108

Den här från 1930 skulle jag vilja hitta mer om. Han är Head breakman på Logging Train

Han är gift, Chase P står som boarder

1930 United States Federal Census

about Charles Johnson

Name:

Charles Johnson

Home in 1930:

Jewell, Clatsop, Oregon
View Map)

Age:

43

Estimated birth year:

abt 1887

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Head

Spouse's name:

Jenny Johnson

Race:

White

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

View image

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Age

Charles Johnson

43

Jenny Johnson

32

Chase P Andregg

12

bokesliden
11/8/10, 12:36 AM
#109

#107 Kollar man på sidan innan så går det att tolka arbetsplatsen som "Lime quarry". Deras relation är "transient" vilket väl får tolkas som att de är där tillfälligt.

lsem2009
11/8/10, 12:52 AM
#110

Tack Swemah, Jag kollade censusen och Charles och hans kamrater var transients, dvs. de bodde tillfälligt på en plats, kunde vara ett boarding house eller billigt hotell. Men adressen var tydligen densamma som head of household Watson. Alla arbetade i en lime quarry, dvs. kalkgruva i Douglas County. Inget lätt yrke. Skulle tro att de fick damma på lungorna.  Åldern för Charles kan vara 33 år, men är lite kladdigt skriven.  Jag har sökt efter hans död i Oregon, men har inte kommit upp med  någon som har hans födelsedatum.

swemah
11/8/10, 12:55 AM
#111

Den Charles Johnson som bor i Clatsop är förmodligen den Charles Johnson som gifter sig den 5 juni 1920 med Jenny Ingram i Douglas County

Källa Ancestry Oregon marriages

Annons:
swemah
11/8/10, 12:58 AM
#112

Är väl ute på lite djupt vatten, men Jenny Ingram är Cook på Lime Quarry vid census 1920

1920 United States Federal Census

about Jenny Ingram

Name:

Jenny Ingram

Home in 1920:

Dixonville, Douglas, Oregon

Age:

22

Estimated birth year:

abt 1898

Birthplace:

Oregon

Relation to Head of House:

Daughter

Father's name:

Randolph S Ingram

Father's Birth Place:

Arkansas

Mother's name:

Alevia Ingram

Mother's Birth Place:

Oregon
[Arkansas] 

Marital Status:

Single

Race:

White

Sex:

Female

Able to read:

Yes

Able to Write:

Yes

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Age

Randolph S Ingram

71

Alevia Ingram

64

Artie Ingram

34

Effie Ingram

31

Jenny Ingram

22

swemah
11/8/10, 1:05 AM
#113

Fast Jenny finns med på två ställen, hon står på raden under Charles i census 1920 också.

swemah
11/8/10, 1:08 AM
#114

Och detta är Jennys födsel, får se om det går att spåra henne efter 1930

Jenny Bryan Ingram

Oregon Births and Christenings, 1868-1929

birth:

13 Sep 1897 - Roseburg, Douglas, Oregon, United States

residence:

Oregon, United States

parents:

Randolph Sims Ingram, Alevia Love Roberts

lsem2009
11/8/10, 2:33 AM
#115

Ja, jag kände igen namnet Ingram också från 1920 Census.

Det var så de träffades. 1930 Census var tagen den 5 april, så det stämmer att Charles var 43 år. Jag ska leta efter marriage records. Enligt Census gifte de sig när Charles var 33, 1919.

lsem2009
11/8/10, 3:05 AM
#116

Ni är så snabba. Jag hinner inte med.

Så av alla karlar som jobbade där var Karl/Charles den som fick den unga kokerskan. Jag börjar att få stor respekt för honom. Synd att de inte fick några barn, i alla fall inte de första tio åren.

swemah
11/8/10, 7:35 PM
#117

Frågan är om det går att hitta något om denna kvinna, kan vara Jenny Ingram

Social Security Death Index

about Jenny Sandy

Name:

Jenny Sandy

SSN:

541-78-3925

Last Residence:

97123  Hillsboro, Washington, Oregon, United States of America

Born:

13 Sep 1897

Died:

Jul 1973

State (Year) SSN issued:

Oregon (1973-1977)

Oregon Death Index, 1903-98

about Jenny Bry Sandy

Name:

Sandy, Jenny Bry

County:

Washington

Death Date:

13 Jul 1973

Certificate:

73-12173

Age:

75

Birth Date:

Sep 1897

Spouse:

Frankl

chrissan
11/8/10, 8:10 PM
#118

Gift med Franklin R Sandy, 1908-1964, han är begravd på samma ställe:

CRESCENT GROVE CEMETERY, TIGARD, WASHINGTON COUNTY, OREGON

Annons:
swemah
11/8/10, 8:18 PM
#119

Och enligt Oregon Historical Records är detta samma kvinna som Charles Johnson gifte sig med 1920

lsem2009
11/8/10, 9:13 PM
#120

Det betyder att hon gifte om sig efter det att Charles avlidit någon gång före 23 juni 1947 då modern dog.

Om vi visste när Jenny gifte om sig skulle vi veta lite närmare när Charles dog. Att söka på Charles Johnson är som Ni vet mycket tidskrävande eftersom det finns så många. Men troligtvis är han begraven där Ingram släkten hade sina familjegravar.

swemah
11/8/10, 10:09 PM
#121

Randolph S Ingram med delar av sin familj är begravd på Gilmore Cemetery, Roseburg, Douglas County, OR

Kan inte se på de få uppgifter som finns att Charles finns där

lsem2009
11/9/10, 9:32 PM
#122

Nej jag hittade honom heller inte på den kyrkogården under J.

Jag kan inte se att Charles dog i Glatsop county heller. Närmaste sjukhus var nog i Portland. Såg en lång lista på Charles Johnsons som dog där, men när jag skulle gå tillbaka dit hittade jag den inte på Ancestry. Inte heller kan jag hitta när Franklin Sandy gifte sig, och det är ju ett ovanligt namn.

lsem2009
11/11/10, 6:47 PM
#123

Det finns inga marriage and divorce records för Oregon after 1920, så där är det stopp.

Jag har noterat 19 Charles Johnson som dog, 1930-1946 i Oregon utan fruars namn angivna, 9 av dem i Portland, en i Douglas County. Det är ju omöjligt att begära death certificates för alla dem.

Så om inte släktingarna i Sverige kommer fram med ett dödsdatum, så är chanserna små att man ska finna något mera om Charles.

lsem2009
11/14/10, 12:24 PM
#124

Har tittat lite närmare på Census för 1930 och fann då att det står i det skannade originalet att den Charles Johnson som är med där utvandrade 1906. Nu finns det ju en möjlighet att han var i Amerika 1906 till 1910. Kyrkböckerna i Loshult anger att han flyttade till Malmö 1906 och kom tillbaka 1912. Det finns vissa uppgifter i USA som tyder på att han varit i USA innan han åkte med Titanic 1912. Men om han bara gav sig iväg och reste över Danmark och till annan hamn än New York är det svårt att bevisa.

Om vi inte kan få styrkande uppgifter från släktingarna är det också svårt att bevisa att den Charles Johnson som vi funnit i census för Oregon för 1920 och 1930 verkligen är Karl från Loshult. I 1920 års Census står det inget om emigrationsåret.

swemah
11/14/10, 2:12 PM
#125

Intressant, på den kopia jag läser står det un i de två kolumnerna för immigrationsår och medborgarskapsår. Finns han med på två ställen?

Annons:
lsem2009
11/14/10, 10:53 PM
#126

Du har rätt. Det står "un" (unknown)  i både 1920 och 1930 års census. Jag läste i fel kolumn. 06 stod i kolumnen alldeles före. Jag blir nästan skelögd! Om det hade stått att han kom till USA 1912 kunde vi ha varit säkrare på hans identitet. Men unknown är bättre än 06.

I vänsta kanten står det att de bodde i en logging camp. 1920 var han "Al," dv. alien och inte medborgare. Undrar om han någon gång tog ut ett nytt svenskt pass och hur man ska få reda på det.

lsem2009
12/27/10, 8:02 PM
#127

Jag skrev dels till Clatsop Historical Society, Astoria, Oregon, och dels till Public Library in Astoria. Det senare har en katalog över dödsrunor i länet. Men ingendera kunde matcha Charlie Johnson. Det är dock inte troligt att någon dödsruna publicerades över honom. En lista på soldater eller dödade i kriget i Europa kom inte heller upp med hans namn. Var han dog är en gåta. Jag har sökt i närliggade Washington State på Ancestry utan resultat. Släktingar i Sverige säger sig inte veta något om var eller när han dog. Hoppas att Ni alla hade en trevlig jul och inte var insnöade.

lsem2009
12/31/10, 8:55 PM
#128

Detta är ett farväl till den här bloggen med stort tack till alla Ni som bidrog med expertisa inlägg, samt en önskan om ett Gott Nytt År, 2011. Även om vi inte fann allt vad vi önskade om Karl så hittade vi i alla fall en hel del om honom  Tror inte att jag överför bloggen till den nya sajten.

Upp till toppen
Annons: