Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 6640 ggr
kajsa-kavat
2010-11-11 11:51

Född 1777 inget födelsedatum

Jag undrar hur man går vidare med en man född 1777 men som jag inte har något födelsedatum på. Det finns inte i några böcker alls, bara årtalet.

I födelseförsamlingen har jag hittat 6 stycken Petter som han heter, 1777. Är det så att jag nu måste följa upp alla dessa Petter ? Eller finns det fler arkiv att titta i ?

Annons:
zachs
2010-11-11 12:05
#1

Om du vet hans efternamn kan du nog utesluta en del Petter. Har du tur kanske det bara finns en Petter med "rätt" far.

Alsterolle
2010-11-11 16:32
#2

Kajsa - får vi en källa till dina uppgifter kanske vi kan hjälpa dig bättre.

kajsa-kavat
2010-11-11 17:14
#3

Petter Persson Tutt fd. 1777 i Grythyttan. Död 25/2-1839 i Dunderbor, Hjulsjö, 3 barn (Örebro län)

Gift 2 ggr.

1. Maria Israelsdtr. fd. 28/10-1789 Grythyttan

2. Anna Sara Andersdotter fd. ej kommit dit. Död, drunknat 5/4-1842 Dunderbo, Hjulsjö

I Grythyttans födelsebok hittade jag 6 Petter födda 1777, en av dem försöker jag följa nu där föräldrarna heter Petter Persson och Maria Paulsdtr. Denna lilla Petter föddes 25/2. I husförhörslängden för Grythyttan finns en familj med dessa föräldrar en dotter och så Petter född 1777. Men där är inget födelsedatum heller. Så där är jag nu ungefär.

Jag är så intresserad av att få veta var namnet Tutt kommer ifrån. Det följer med i flera led framåt. Men inte på den Petter jag följer nu. Lite rörigt är det faktiskt.

kajsa-kavat
2010-11-18 18:05
#4

Fortfarande har jag inte kommit längre i mitt sökande och det får väl räcka för ett tag.

Händer det att det helt enkelt tar stopp och man inte kommer längre ? Jag menar, jag är ju ändå bara på 1777.

Ganos
2010-11-18 21:06
#5

Vid vigseln 1815 bor han i Käringeborn/Kerfvingeborn, Maria Israelsdotter i Smedstorp (Grythyttan EI:1 s.85), hon finns i AIa:12a på sidan 101 med sin familj. I kommentaren står "skriven i Hjulsjö".

Det är nog enklare att följa honom bakåt i husförhören :)

Lill-Kisse
2010-11-18 21:55
#6

Visst tar det stopp emellanåt. Då kan man läsa andra skrifter än födelseböcker och husförshörslängder. Eftersom Petter var född i Grythyttan (eller någonstans i närheten?) kanske han arbetat i hytta, gruva e dyl. Läs om den näringen och hur folk levde i trakten vid den tid Petter bör ha bott där.

Petter själv eller hans far kanske hade som huvuduppgift att tutta på och sköta elden i en hytta och fick smeknamnet "Tutt" av en sådan anledning. Ett annat alternativ är att namnet kommer från annat land t ex Tyskland. Ta hjälp av din fantasi.

Man kan finna en avlägsen släkting i gamla dokument om hur gårdar bytt ägare i en by under en viss tid e dyl. Det finns mycket att läsa om Bergslagen och dess storhetstid. Ett exempel från annan släktforskare. När det gäller Grythyttan finns ingen anledning att ge upp redan år 1777.

Annons:
kajsa-kavat
2010-11-18 23:29
#7

Tack så mycket för era svar.

"5 Vad gäller vigseln så har jag hittat det, han var tom gift två gånger. Men jag får göra som du säger försöka följa honom i husförhören, har i och för sig försökt, men där står heller ingen födelsedag.

"6 Jag har väldigt dålig fantasi när det gäller forskningen, ännu vill säga. Det kanske blir bättre när jag får hålla på ett tag. Men därför är det ju också viktigt att få ventilera problemen i ett sådant här forum, ja det är ovärderligt nästan. För i kursen jag går nu (5 ggr hittills) har vi inte kommit så långt ännu. Vi håller till i kyrkoböckerna. Länken du skickade verkar riktigt intressant, nu har jag att göra i morgon.

Tack så mycket !

Ganos
2010-11-19 00:20
#8

Ett tips bara, fokusera inte alltför mycket på år eller datum, det förekommer att präster anger datum som är helt uppåt väggarna. Det kan också vara fel födelseår ibland. Det allra bästa är ifall man kan följa en person i husförhören. Om det ändå tar stopp med den personen, kan man t ex se på faddrarna till barnen, ofta står något syskon fadder och då kan man försöka följa dom bakåt istället  Glad

kajsa-kavat
2012-10-13 19:32
#9

Idag tog jag upp letandet efter Petters föräldrar igen. Det sista jag har nu är från Grythyttans husför. Limmingen 1775-   Där finns Petter och Maja med sina barn Maja 1775 och Petter 1777, om det nu är rätt familj vill säga. Jag försöker följa sex familjer som har en son född 1777.

Ja så tar det stopp, för enl. husf1775 och framåt, så ser det ut som om Petter, fadern, flyttat 1777 till en änka och lämnat familjen, till Björkskogsnäs (Grythyttan Örebro län) Sedan tar det stopp, hittar inte pappa Petter och inte heller Maja (Maria).

Finns det flera ställen att söka på förutom husf. längderna ? Det måste väl kunna gå att få en födelsedag på Petter, just nu följer jag Petter som är fd.25 feb. 1777.

Kanske är det här fel familj ändå ?

guan
2012-10-14 08:31
#10

Men har alla sex Petter en far som heter Per (eller Petter) Det är det nästan stensäkert att "din" Petter har, eftersom han heter Persson. Är det inte lättare att söka Petter Persson bakåt, från Hf 1839, när han dör? Jag är nyfiken - var dyker efternamnet Tutt upp (- jag kikade i hf 1839 och där ser jag det inte)?

kajsa-kavat
2012-10-18 23:35
#11

Jag ska väl säga så här, att jag är relativt ny på det här med släktforskning. Och håller inte på hela tiden, har just haft ett långt uppehåll.

Och eftersom jag körde fast med Petter, så tänkte jag börja där igen. Jag vet faktiskt inte mer än att Tutt dyker upp i husförhörslängderna, och sedan har son och sonson tagit detta namn tillsammans med Persson.

Nej jag får återkomma om detta när jag har tittat lite mera.

Men tack för ditt svar, det är så roligt när någon engagerar sig. Tack !

Upp till toppen
Annons: