Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 12897 ggr
AndersB
2/21/11, 4:19 PM

DNA-genealogi

Det verkar inte finnas någon tråd om detta på Proveniens. Det handlar alltså om att för släktforskningens skull testa sitt DNA och få reda på lite om ursprunget. Om det raka fädernet, om det raka mödernet och genom autosomala tester få indikation på släktskap även på andra linjer. Några länktips:

Bra sammanfattning på Wiki-Rötter

http://www.genealogi.se/wiki/index.php/DNA-genealogi

Pågående diskussion på Anbytarforum

http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?22540/32325

Svenska Haplogruppdatabasen

Nystartat sajt för att sammanställa olika personers resultat vad gäller raka fädernets och mödernets linjer, i en databas

http://dna.scangen.se/


Annons:
AndersE
2/21/11, 4:33 PM
#1

#0 Anders, du som testat - ger det något av intresse? Har resultatet av DNA-test påverkat något vad gäller den mer "traditionella" släktforskningen?

AndersB
2/22/11, 11:33 AM
#2

#1 Visst ger det något av intresse, se diskussionen på Anbytarforum som jag länkade till. Sedan har vi ju alla olika saker som intresserar.

Den traditionella släktforskningen tillförs väl än så länge sällan direkt nya namn att stoppa in i antavlan. Däremot får man förslag på inte alltför avlägsna släktingar som också testat sig. Se min tråd om Sven Peter Nilsson. Det har lett till lite emigrantforskning.

En väldigt viktig sak för den traditionella forskningen är också potentialen att få testat forskningen. Om två personer som anser sig tillhöra samma agnatiska släkt visar sig ha olika Y-DNA haplogrupp, så vet man med 100% säkerhet att det är fel någonstans. Antingen är en fader inte rätt fader, eller så har någon av personerna gjort ett felaktigt antagande i sin forskning.

Vår databas SHD hoppas också kunna bidra med att få en översikt över befolkningen på 1600-talet och 1700-talet lokalt i enskilda socknar. T ex skulle man kunna dra en del slutsatser om två personer med ovanliga haplogrupper bor nära varandra. Då är de antagligen ganska nära släkt och man kan börja fundera över hur.

Sedan tycker ju jag också att det är intressant att bara veta att mitt raka möderne tillhör den första gruppen som kom till norra Europa för ca 40000 år sedan. Och att mitt raka fäderne, den vanligaste haplogruppen i Norden, går tillbaka till en enskild man för 5000 år sedan, som troligen levde i dagens Danmark enligt en ledande forskare.

Tyvärr råder det väl fortfarande en del missuppfattningar och rynkande på näsan. Man tror att detta är något liknande rasbiologi. Men det handlar givetvis inte om att värdera människor och anse att en viss grupp är bättre än andra. T ex skulle nog inte herr Lundborg ha gillat att han härstammade från Neanderthalare, men det gör vi och det är verkligen spännande! Se om det i tråden på AF.


AndersE
2/22/11, 11:42 AM
#3

#2 Tack för förklaringen. Jag såg nyligen en artikel i en dagstidning om att det är större skillnad genetiskt mellan svenskar inbördes (norr och söder) än mellan t.ex. svenskar, danskar och tyskar.

mbss
3/31/11, 6:06 PM
#4

AndersB (eller någon annan), är du insatt i det där med DNA-släktforskningen? Min bror tog ett "Y-DNA 12"-test för några år sedan och jag har nu "tagit över" hans konto på Family Tree DNA. Men jag kan inte riktigt begripa vad man ska göra eller vad för information man kan få ut av det hela.. Det känns mest bara obegripligt..

Vad jag har fått fram är att jag tillhör halogrupp I1, en "skandivisk gren" som har existerat runt 5000 år eller något sådant i den här delen av världen.

Men sen då? Känns som mycket pengar att lägga ned på ett test bara för att få reda på det.. Jag får en känsla av att det finns mer förborgat i det hela men jag kan inte riktigt få kläm på hur jag ska få ut någon intressant fakta ur sidorna och "mitt" DNA..

AndersB
6/18/11, 3:24 PM
#5

Oj, nu har jag visst inte varit inne här på Proveniens på väldigt länge. Du har säkert fått svar på annat håll, och tror mig veta att vi talat om detta i gruppen DNA-anor på Facebook. Jag vet inget om FTDNA så det får andra kommentera som testat sig där.

Intresserade med Facebook är välkomna i gruppen DNA-anor. Man måste begära att bli medlem.

https://www.facebook.com/home.php?sk=group_133635093371627&ap=1


mbss
8/9/11, 8:59 AM
#6

Jag är lite tveksam till det här med DNA-testerna nu efter att ha testat det lite.. Inte så att det säkert kan vara av intresse för många men jag lyckas inte förstå alls vad jag ska med informationen till, tror jag antingen avsatt alldeles för lite tid till att sätta mig in i det hela eller så är jag för dum helt enkelt. :)

Det enda jag lyckats få fram är att jag tillhör grenen I1, en nordisk gren, sedan kan jag inte få fram mer info.. Lite snopet men så är det. Känns inte riktigt prisvärt om jag ska vara ärlig.. :)

Annons:
AndersB
9/3/11, 9:57 AM
#7

Du måste väl också fått fram ditt raka möderne (mtDNA-haplogruppen) och du har väl fått ett antal s k autosomala träffar, alltså potientiella släktingar som kan finnas var som helst i släktträdet, inte bara raka fädernet och mödernet.

Sedan när det gäller raka fädernet så är ju I1 typ den vanligaste eller näst vanligaste i Norden. Det lär finnas möjligheter att gå djupare i detta om man testar sig på FTDNA och få specat olika s k STR-markörer, som möjligen säger mer än bara I1. Men detta har jag inte gjort, än iaf, det är ju en fråga om pengar också…

Ny rön i framtiden lär nog också dela upp I1 i undergrupper.

Intresserade av DNA i släktforskningen kan gå på ett seminarium på Historiska Museet i Stockholm (Narvav. 13) 17 september 2011. Så här skriver Mats Ahlgren på DNA-anor (se länk ovan för Facebookgruppen):

"Programmet för DNA dagen den 17 september på Historiska Museet är ganska klart nu. Karin Bojs från Dagens Nyheter talar om DNA - en genväg till släktforskning. Från DNA Guide kommer Jeanette Axelsson att berätta om verksmheten, Eva Daskalaki från Uppsala universitet berättar om olika genetiska tester på historiska personer. Det kommer mer.. Och vi kör mellan 11-16 (museet har öppet 10 -17). Det blir fler aktiviteter och kanske hittar du ett bra erbjudande från FTDNA och/eller 23andMe."


Carmarino
7/4/16, 2:45 PM
#8

DNA-forskning går framåt. Tydligen kan man få fram en fantombild med hjälp av DNA numera:
http://www.hd.se/2016-07-03/spottloska-pa-brottsplats-kan-bli-till-fantombild-med-ny-dna-teknik


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
7/4/16, 6:16 PM
#9

#8 Ja visst låter det fascinerande! Nog har vi alla någon i släktträdet som vi fascineras av men inte har bild av? 

Frågan är väl nu hur man får DNA från just den personen? Gravplundring?  ;-)

Carmarino
7/4/16, 6:22 PM
#10

#9 Ja, det blir kanske nästa stora hobbyfluga. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
7/4/16, 7:38 PM
#11

Det gäller bara att man inte snubblar fel. Kan bli lite Frankensteins monster över det om man råkar få DNA från "Abby Normal"…

[Rhonda]
9/8/16, 8:04 AM
#12

Jag 'råkade' på detta forum för några minuter sedan. Synd att ni inte kallade det för 'vårt ursprung' eller något liknande eftersom jag hade ingen aning om vad ordet proveniens betydde. 🤪 (jag tänkte på värdefulla tavlor för någon anledning). Jag har kollat listan nertill efter något som hade med detta ämne att göra men inte hittat något. 

I alla fall - nu är jag här.  👍

Jag ska samla ihop mitt info om mina dna-tester o skriva en ny kommentar om det.

[Rhonda]
9/9/16, 7:16 AM
#13

Jag  har testat med https://genographic.nationalgeographic.com/. Det är  till stor hjälp för forskarna om man testa med genographic. (Läs om Spencer Wells)

Skapa man ett konto på familytreedna kan man för över sitt resultat dit.

Jag hör till Haplogrupp U5, subclade U5a1a2a1a på mödernet, mtdna.

 Mitt resultat (100% europeisk) inkluderade bl.a 14% (!) Skandinavisk dna (jag kommer från Australien). Det är inte konstigt när man vet att Dannarna hade erövrat halva England o Nordmännen var i nordligaste Scotland (där min farmors mormor kom ifrån)

Den manliga sidan Y-dna: Mina bröder, min far o farfar osv hör till Haplogrupp R1b, subclade R1b1a2a1a2 (väldigt vanligt i Europa). Genetiken följer inte landsgränser. 

Familytreedna har olika grupper man kan ansöka om att vara med på (för olika haplogrupper).

Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen hör till samma Y-dna Haplogrupp som min far - R1b. 

MIN SVENSKA GUBBES RESULTAT.

Y-dna haplogroup: I1 Z60.

Your Regional Ancestry( Present to 10,000 Years Ago)

100% skandinavisk. Referenspopulationer: Norrmän 64% skandinavisk, danskar 54% skandinavisk)

Min gubbe blev så mallig över detta!!  (jag är en redig viking sade han 😉)

Jag ska föra över hans resultat till familytreedna (de har samarbete med genographicproject) o hans resultat läggs till i lämplig grupp.

Eftersom män får sin mammas dna med så fick man resultatet på det.

Hans mammas mtdna haplogroup är HV.

Annons:
Sommarek
9/9/16, 8:55 AM
#14

Den nyfikne undrar: hur går man tillväga rent praktiskt för att testa sitt DNA? Vart görs det och vem kontaktar man?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
9/9/16, 3:49 PM
#15

#13 Jag hör också till U5, närmare bestämt U5a1d2a. 🙂

#14 Tror du hittar all information du behöver på Svenska Sällskapet för Genetisk Genealogi.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
9/9/16, 4:56 PM
#16

#14 Gå in på https://genographic.nationalgeographic.com/ o beställ - testet är på engelska.

[Rhonda]
9/9/16, 4:57 PM
#17

#15 Vem testade du med?

Carmarino
9/10/16, 10:05 AM
#18

#17 FamilyTreeDNA


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
9/11/16, 6:52 PM
#19

Tack för tips!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: