Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
20 - Släktforskning

Leksaksbilar och släktforskning

2006-04-24 01:08 #0 av: AndersE

Här tänkte jag berätta om hur det kan gå till då släkt-forskaren börjar köpa leksaker, och om hur olika Citroën-modeller berättar min och släktens historia.

Att samla bilmodeller kan man göra med många olika utgångspunkter. Man kan t.ex. samla på Ferrari-modeller eller på modeller tillverkade av Dinky Toys. Som vanligt med samlande handlar det ofta ganska snart om en hel del pengar - men det går att undvika.

Jag tycker det är roligt att komplettera min släktforskning på olika vis. Ett sätt kan vara att ta reda på vilka bilar anorna ägt och försöka få tag på motsvarande bil i modell.

Citroën B11

Ett problem man ofta råkar ut för är att det finns gott om modeller av exklusiva bilmodeller men ont om modeller av "Svenssons" bilar. Det råkar jag ut för då jag söker en modell av den bil min farfar och farfarsfar körde under många år.

Citroën B11

I Ängelholm kunde man se två likadana svarta Citroën B11 - registreringsskylten L105 visade att bilen var min farfarsfars och L107 att bilen var farfars. Att hitta modeller av B15 - lyxmodellen med rak sexa - är ganska lätt medan det finns ganska få modeller av B11. Och när man hittar en modell är det tyvärr ofta specialversioner.

Citroën 2CV

Efter kriget köpte min farfar en av de tidigaste årgångarna av Citroën 2CV. Den modellen har tack och lov inte gjorts i lyxversioner så där går det att hitta rätt sort!

Citroën 2CV - 49

1949 års modell

 

Just den lilla charmiga bilen har även min Pappa ägt ett flertal av så den har jag minnen av själv.

Citroën 2CV ca 1969

Jag hann t.o.m. köra några mil med en sådan (en 69:a) när mitt körkort var helt färskt.

Citroën ID/DS

Den första bil jag själv minns var annars en Citroën ID19.

Citroën ID19 -56

Pappa hade en sådan - sen 50-talare - som ingår i mina tidigaste minnen som tre-fyra-åring.

Citroën H - skåp

Något senare köpte Pappa en Citroën-buss i korrugerad plåt och byggde om den till husbil.

Citroën H - buss

Jag var nog inte mer än fem-sex år men minns ändå hur det var att åka med den och hur den såg ut med dubbla våningssängar och lillebrorsan på golvet.

Citroën GS

Betydligt modernare är denna lilla bil. Stor som en VW Golf men med teknik mer avancerad än de flesta lyxbilar.

Citroën GS

Sådana hade vi flera när jag växte upp och mina körkorts-lektioner var med Pappa i GS.

Modellbilen i släktforskningen

De bilar jag visat fungerar bra som goda små kopior av de riktiga bilarna. De ger mig möjligheter att visa och berätta för mina barn om min egen barndom och om generationerna före mig. Dessa modeller har kostat mig en till drygt två hundringar styck. Den som är händig kan ju bygga om och måla bilarna så de blir perfekta kopior av originalen.

Pärlorna

Citroën DS av Dinky Toys

Mindre värdefull som kopia men mer värdefull som modell är denna Meccano / Dinky Toys Citroën DS från ca 1955. En sådan bilmodell kan man idag få betala uppemot tusenlappen för.

Mercedes 300SL

När jag var riktigt liten köpte min pappa två bilmodeller av tidens riktiga drömbil.

Mercedes 300SL - av danska Tekno

En Mercedes 300 SL. Den ena behöll han, den andra fick jag att leka med. Det var min finaste leksak - fyra år gammal. Den höll nog inte så länge, men jag har alltid haft den i mitt minne. Sett den framför mig med sin blåmetallic lack och vita inredning.

För en tid sedan fick jag en otroligt fin present av Pappa! Den andra bilen! Bevarad i perfekt nyskick, en modell av Mercedes 300 SL tillverkad av Tekno i Danmark. Och exakt likadan som min finaste leksak för mer än 40 årsedan...

 

Av: AndersE

Datum för publicering

  • 2006-04-23

 

 


Anmäl
2006-04-24 01:20 #1 av: AndersE

Den som vill komma riktigt billigt undan bygger bilen själv...

Citroën H i papper 

 


Anmäl
2006-04-24 13:59 #2 av: Tom

Kul! Man kan ana att ni har haft en förkärlek för cittror...

Det kan vara väldigt svårt även att få tag på de lite mer lyxiga modellerna om de inte råkar vara "inne" just nu.

   Tom

Ring och messa så mycket du vill för 140 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2006-04-24 14:39 #3 av: AndersE

Jag gissar att många svenskar har sina barndomsminnen och minnen av morfars bil förknippade med Volvo. Om man kan tänka sig att spendera lite så kommer här en länk till undersköna modeller i 1:43.

Tänk en sådan på en hylla tillsammans med ett foto av morfar och hans PV!

André Models

Jag tror att han tar emot order på målning i just din färg!

 


Anmäl
2006-04-24 14:45 #4 av: AndersE

Och har ni istället valt SAAB i er släkt så är här en bra sida att börja leta efter rätt modell...

SAAB Models and Toys

SAAB 96 - vilken pärla!  Bara 239:-!

 


Anmäl
2006-04-25 02:16 #5 av: kjersti

 Den första bil jag åkte med var en Saab .

Hem från BB.

 Liten grööön sak. (Min storebror köpte den senare som sin första bil.)

 Först  ca 7 år senare kom familjens första bil också det en Saab. Men en herrgårdvagn . Vi var många och oftast fick jag sitta längst bak och busa med alla medtrafikanter i ett bakvänt säte längst bak...

Saa b b b b . Man såg att det var en Saab och man hörde att det var en saa b b b  b.

Härliga tider

Anmäl
2006-04-25 09:44 #6 av: AndersE

#5 kjersti, jo visst är det kul med bilminnen!

 


Anmäl
2006-04-26 00:46 #7 av: kjersti

Ja. Vilka fina bilar du och länkarna visar.

Anmäl
2006-04-26 01:16 #9 av: AndersE

Jag skulle gärna skaffa fler bilar med släktanknytning... 

Min farfars far hade en av Ängelholms första bilar - en Protos. Ovanlig bil - den skulle jag gärna hitta i modell.

Min morfar hade en Mercedes 190 (inte sportbilen...) 1967. Den var tyskt pansargrå. Tyvärr var den alltför enkel för att göras som modell - det är de större och finare varianterna som man hittar. Rätt lik - fast en -64:a.

Min egen första bil var en Opel Rekord - 1966. Helt omöjlig - såg bara ut så det året. Såväl 65:an som 67:an är annorlunda.

 


Anmäl
2006-06-19 22:40 #15 av: Lisko

#4 När jag var liten så hade mina föräldrar varsina Saab 96:or. Mamma en blå och Pappa en grå. På somrarna skumpade alla kusiner runt i baksätet utan bilbälten eller barnstolar. Jag minns hur speciellt det puttrande ljudet från dom. De hördes på långt håll!

Anmäl
2007-05-17 14:30 #16 av: svenne

Jag hade inte så många leksaksbilar när jag var liten, men några i alla fall och några få av dem finns kvar och är i bra skick förutom att de blivit lite dammiga...
PV:n fick jag ett barnlöst grannpar, de hade fått den av Volvohandlaren när de köpte en ny PV 544  någon gång runt 1960. Grävskopan och tankbilen köpte jag väl själv eller fick dem som present, jag minns inte så noga.

Anmäl
2007-05-17 14:50 #17 av: AndersE

Är PV:n av fabrikat Tekno? I vilket fall har den nog ett ganska stort värde. Skulle inte bli förvånad om du fick 1500:- för den.

Tankbilen ser också ut att vara Tekno. Säkert högt värde där också.

 

 


Anmäl
2007-05-17 15:08 #18 av: AndersE

Prisex:

 


Anmäl
2007-05-17 15:27 #19 av: svenne

Alla tre bilarna på bilden är av fabrikat Tekno. Tyvärr saknar tankbilen en manlucka, för övrigt är de i bra skick, alla tre.

Anmäl
2007-05-24 19:29 #20 av: Arne Johnsson

Jag måste få tala om att den ljuvligaste bil jag har kört
var en Citroên från 1968.
Jag började köra bil 1934 så jag har många att jämföra med.

Arne från Båhuslän.

 

 

Anmäl
2007-05-24 23:04 #21 av: AndersE

#20 Vilken modell var det? En D-modell (ID eller DS)?

 


Anmäl
2007-05-25 10:36 #22 av: Arne Johnsson

Det var en ID
Den gjorde 120 utan passagerare.
Och var helt suverän i djup snö.bara att köra tills den stoppade,
höja upp den,backa några meter,sänka ned den,ta ny sats,
och hålla på så,tills man kom på barmark.
Vika bromsar,oj oj oj.
Punktering på ett hjul spelade ingen,den gick lika bra på tre hjul.
Den bara gled fram på vägen.
Dagens bilar är bara några jäkla hoppjärkor

Mvh. Arne

 

 

 

 

 

Anmäl
2007-05-25 15:40 #23 av: AndersE

#22 Härligt att läsa Arne! Jag känner igen mig i allt...

Den första bil jag minns var en ID19 ca -58. Min egen andra bil var en ID20 -69. Det är nog en av de mest extrema bilar som någonsin serietillverkats.

Jag har en dröm om att äga en sådan igen när jag blir pensionär...   ;-)

 


Anmäl
2007-07-26 01:21 #24 av: ElLobo

Citroen är ju en entusiastbil, och speciellt kanske just modellen 2CV, som AndersE har med några stycken av i #0.

Just nu påbörjas vid Rommehedslägret utanför Borlänge det 17. världsmötet för 2CV-ägare, och det är första gången det genomförs i Sverige.
Den som har kört längst kommer från Ghana.

För de som är intresserade kommer några artiklar och bilder från Dala-Demokraten samt Aftonbladet.

Citroënentusiaster från 27 länder till Borlänge

"Bra tillfälle att träffa folk från hela världen"

Citroën invaderar Borlänge

 


 

Anmäl
2007-07-26 08:01 #25 av: AndersE

#24 Tack för länkarna. Jag har sett flera av dem tuffa E6:an norrut. Av olika årgångar, med och utan husvagnar - och i högst varierande skick. Men alla med full packning!

 

 


Anmäl
2008-06-10 13:31 #26 av: lizzkulla1

protos   hette väl remmapelles bil också

här från 17 maj 08

Anmäl
2008-06-10 13:34 #27 av: AndersE

#26 Nej, det tror jag inte.

 


Anmäl
2008-06-10 13:40 #28 av: lizzkulla1

du har så rätt,  frågade min man det var ett ovanligt namn sa han

så vi tittade närmare på en annan bild från samma dag

STOEWER  står på framsidan

Anmäl
2008-06-10 22:31 #29 av: pertho

När jag arbetade i Frankrike 1964 köpte jag en Citroën ID 19 på export med leverans på fabriken utanför Paris..Med tullnummer imponerade den t. o. m. på polisen i småstadshålan Pau, där jag bodde. Med den nummerskylten fick man inga parkeringsböter.

 

Citroën hade en fräsig reklamslogan på den tiden:

"I de 18 förenas Snille och Smak.

ID 19 förkroppsligar samma sak."

Min första egna bil var annnars en Chevrplet, 1935 års modell. Sexa med toppventiler och stel framaxel, men utan bromsar. Kostade 1 500:- 1952 när det var mycket ont om bilar.

 

Anmäl
2008-06-11 00:53 #30 av: AndersE

#29 Ja, en ID19 1964 måste ha varit så nära ett rymdskepp man kunde komma...   ;-) Och då var den ändå enklare än en DS19...

Undrar om det någonsin tillverkats en bil som varit så långt före sin tid. Har ni sett bilder från Parissalongen 1955? Första visningsdagen lär det ha beställts 12 000 exemplar!

 

 


Anmäl
2008-12-17 22:59 #31 av: svenne

Det här är en bild på en av min mor och fars bekanta i barndomsåren, året är ca 1928. Bilen är en kopia av en amerikansk bil, Packard.

Killen som sitter i bilen hade fått den av en farbror som tidigt emigrerade till USA och som kom hem 1928 till Sverige på besök. Farbrodern hade bilen med sig på "amerikabåten" och gav den till sin lille brorson.

Jag undrar vad "Antikrundans" Peter Pluntky skulle säga om den där bilen och hur han skulle värdera den?

Inte helt värdelös i samlarkretsar, skulle jag tro.

Anmäl
2008-12-17 23:50 #32 av: Cheyenne

Jag tror Peter Pluntky skulle "smälla av" milt sagt. Vilken fantastisk bil.

Anmäl
2008-12-18 00:03 #33 av: svenne

Ja, den är nog ganska unik.

Anmäl
2008-12-18 00:53 #34 av: AndersE

Den måste ha varit mycket dyrbar som ny. Vilken fantastisk present!

Har något överlevt?

 


Anmäl
2008-12-18 13:34 #35 av: leja

Kul med bilar. Själv är det 4L som är mitt tidigaste minne. Sen morfars pv. Sen hade vi Renault i många år. Men 4L är något speciellt.

Jag gillar dessutom modeller. Har haft en del, men inte tänkt på att samla släktbilar. Dessutom lär min morfar haft ett antal roliga sådana. En t-ford, en Horsh och en sportbil(som jag just glömde namnet på) som mamma fick köra och då hade hon nytt körkort. Så hon sa att det var skakigt att köra, då alla killarna stod runt och beundrade bilen(då hon varit på dans). Men min morfar hade många olika bilar och min mor är inte den mest tillförlitliga vad gäller bilmärken och årsmodeller(totalt ointresserad).

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Anmäl
2008-12-18 23:53 #36 av: svenne

#34 Säkert var den dyr som ny i "Amörka".
Om den finns kvar...? Det tror jag knappast, men jag vet inte säkert.
Killen som sitter i den är bortgången sedan några år tillbaka.

Men jag måste erkänna att jag gärna skulle vilja ha den där bilen (i det skick som den är på bilden) stående i vardagsrummet....

Anmäl
2008-12-19 00:24 #37 av: Cheyenne

#36

Jag med!

Eller en gammal dockvagn alternativt en barnvagn från slutet av1800- början på 1900-talet. Gärna en sådan med en flätad korg. Fast jag har sett att folk använder de att ställa blommor och gröna växter i. Förvånad

Anmäl
2009-01-20 11:03 #38 av: AndersE

För några veckor sedan fick jag äntligen ut mina bilar i dagsljus. Min morfar var läkare och hans gamla glasskåp tjänstgör nu som utställningmonter...

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:06 #39 av: AndersE

Översta hyllan hyser Citroën B11 och B15

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:07 #40 av: AndersE

Sedan kommer 2CV i många varianter

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:08 #41 av: AndersE

Därefter ID och DS - de kära paddorna

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:11 #42 av: AndersE

Ytterligare längre ner lite modernare - Mi6, Dyane, GS, CX och SM

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:14 #43 av: AndersE

Och längst ner samlas lite udda saker - och min fina 300SL!

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:44 #44 av: Cheyenne

Tjusigt. Precis ett sånt gammalt glasskåp från en läkarpraktik är jag på jakt efter.

Anmäl
2009-01-20 11:49 #45 av: AndersE

#44 Ja, det är ett trevligt skåp!

För mig är det ju extra kul eftersom morfar använt det.

 

 


Anmäl
2009-01-20 11:53 #46 av: Cheyenne

Bilarna var naturligtvist jättetrevliga men mest intresserad blev jag av skåpet.

Anmäl
2009-05-19 18:55 #47 av: AndersE

En bild på husbilen - att jämföras med den grå korrugerade-plåt-bussen i artikeln...

 

 


Anmäl
2010-09-23 16:08 #48 av: Mange62

att leka med mina  barn är det bästa jag vet. Köper oxså två . en att leka med och en att minnas till / mange62  Har två Gallardo

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.