Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
10 - Allmänhistoriskt

Modellbygge på 40-talet

2008-02-06 19:35 #0 av: AndersE

För några dagar sedan fick jag överta en liten låda av min pappa. Den innehöll spännande lämningar av modellbygge på 1940-talet.

Krigsåren

Under och efter andra världskriget var naturligtvis intresset för militärt flyg stort hos alla grabbar. Kanske gällde det i synnerhet pågarna längst i söder. Min pappa föddes 1933 och bodde i Ängelholm under krigsåren. Många var nätterna då man kunde höra de allierade bombplanen passera på väg hem från sina mål i Tyskland. Någon gång fick man höra berättas om nödlandningar eller krascher.

Ett sätt att ge uttryck för sitt intresse var att köpa den tidning "Hobby - tidning för händigt folk" som gavs ut av Sven Wentzell Modellfabrik. Den innehöll artiklar och ritningar för modellbyggare. (Länk intill, scrolla ner för bilder.)

Under kriget var man hänvisas till andra material än det klassiska balsaträt, men snart efter kriget fanns åter balsaträ att tillgå. En som tillverkade modeller vid denna tid var Sven E. Truedsson (se länk), fast det var kanske mest större, flygande saker?

Att bygga modell på 40-talet

För den som ville bygga modeller fanns två vägar att gå. I tidningar som Wentzells (vilka andra fanns?) publicerades ritningar och med olika råmaterial jobbades det kreativt i många pojkrum. Det fanns också byggsatser. De bestod av utskurna profiler som limmades samman. Resultatet blev t.ex. en flygplanskropp med "trappstegssidor". Med fil och sandpapper slipades det sedan ner för att återskapa en så korrekt kroppsform som möjligt.

Som bekant suger balsa mycket färg, och den som ville ha en riktigt fin yta fick måla många, många lager. Pappa berättar om en kamrat i staden som var sällsynt duktig just på detta moment. Med oändligt tålamod åstadkom han modeller som var helt släta och blanka. Dekaler fanns att köpa och med lite arbete och kreativitet kunde mycket fina modeller åstadkommas.

Inget av detta - tidningar, ritningar, balsaträ, färg, dekaler - var billigt. Pappa berättar att man sparade länge innan man vågade ge sig in till affären för att handla saker till nästa modell. I Ängelholm handlade man då sina saker hos en cykelhandlare på Stortorget.

Den första modellen jag visar upp är en Spitfire med klippta vingspetsar.

Den är ca 9 cm från vingspets till vingspets, dvs. en skala kring 1:100. Den kan vara byggd från en byggsats och kanske ingick då den lilla trebladiga metallpropellern. På vingspetsarna sitter små stoppnålar med färgade huvuden - en röd på vänster vinge, och en grön på höger.

På spetsen av fenan fick det bli en gul. Denna Spitfire fick aldrig någon märkning. Det smått otroliga arbete som lagts ner på denna modell syns emellertid inte ordentligt förrän man vänder på modellen.

Urgröpta hjulbrunnar och någon fiffig konstruktion med nål eller ståltråd gör att landställen kan fällas ut och in! Inte nog med det - de tunnaste plåtstycken är monterade utanför, vilket gör att dessa går att skjuta för så att hjulen stannar i infällt läge.

Pappa tror inte att dessa konstruktioner var beskrivna i byggsatsen utan något som man diskuterade sig fram grabbar emellan.

Nästa modell är en SK 15 (Klemm 35) som inte har tagit sig fram till nutid utan olyckor. Allt finns emellertid kvar så lite trälim ska få fågeln att resa sig ur askan.

Här är propellern en liten plastskiva och piloternas huvuden samma typ av stoppnålar som blev lanternor på förra modellen. Färgsättningen ser härligt korrekt ut och denna modell har t.o.m. kostats på några krondekaler.

Sista bilden ser kanske lite torftig ut. Jag råkar veta - med ganska stor säkerhet - att det är ett landställ till en B5.

Någonstans i gömmorna tror jag nämligen att resten finns bevarat. Kanske hittar jag den senare, och kanske finns ytterligare någon godbit att visa upp. I så fall återkommer jag.

Kanske har ni själva något antikt att leta upp i gömmorna och visa upp?

 

Relaterade länkar

Av: AndersE

Datum för publicering

  • 2008-02-06

 

 


Anmäl
2008-02-06 19:37 #1 av: AndersE
Artikeln är även publicerad på Modellbygge i fokus.

 


Anmäl
2008-02-06 19:45 #2 av: svenne

Jag har också ett sånt där gammalt flygplan med "tre kronor"
 som min pappa hade i sin barndom på 30-talet, men just nu vet jag inte var jag har det.

Återkommer!

Anmäl
2008-02-06 20:12 #3 av: perth

Nog känner jag igen alltihop, utom det infällbara landningsstället, som måste vara överkurs. Jag har inte en flisa kvar, men några ritningar (bilagor till tidningen Hobby) såg jag vid en flytt för några år sedan Sophögen eller ny arkivering minns jag inte.

Hobby hade en konkurrent som hette Teknik och Hobby, tror jag. Så fanns ju Flyg, som också publicerade modellritningar.

 

Anmäl
2008-02-12 21:34 #4 av: Tom

Imponerande byggen!

Det har hänt lite med finnishen och arbetsinsatsen som krävs sedan dess. Nu kan man köpa en "byggsats" som man snäpper ihop utan lim på 30 sekunder som ser perfekt ut.

  Tom

Ring och messa så mycket du vill för 140 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2008-02-12 22:14 #5 av: chrissan

Fast var det inte lite roligare när det tog tid?

Anmäl
2008-03-05 23:33 #6 av: lisopasi

fick faktiskt ett mail i måndags från en av mina mostrar med en bild av en teckning som en av mina avlidna morbröder har ritat på just flygplan. Han var liksom din far född 1933 och uppväxt i södra Sverige (östra Blekinge i detta fallet). Bifogar teckningen

Anmäl
2008-03-06 00:37 #7 av: AndersE

#6 Trevligt!

Det är nog en Bergfalke i förgrunden, och en Focke-Wulf Stieglitz i bakgrunden. Stieglitz hade varit skolflygplan (SK12) i Flygvapnet, men såldes till flygklubbarna efter kriget. De användes där bl.a. för att bogsera segelflygplan. Det lär ha varit ett underbart flygplan att flyga. Det fanns bl.a. en i Landskrona flygklubb.

 


Anmäl
2008-03-06 07:26 #8 av: lisopasi

Bergfalke och "Tiger Moth" har jag fått höra att det skulle vara :)

Anmäl
2008-03-06 10:58 #9 av: perth

Jag håller med AndersE. Den korta undervingen på Stieglitz framgår klart. DH Moth har en undervinge som är nästan lika lång som övervingen. Det är inte så lätt att se, om det är en stjärnmotor (Stieglitz) eller en inverterad radmotor (Moth). Ett ljudprov skulle avgöra saken.

 

Anmäl
2008-03-06 11:52 #10 av: AndersE

#8 Jag är inte helt säker på att det är en Stieglitz, men jag är helt säker på att det inte är en Tiger Moth!

:-)

Tiger Moth

Focke-Wulf Stieglitz

 


Anmäl
2008-03-06 16:37 #11 av: lisopasi

ok! Tack för det! Ja ljudprov till bilderna hade ju alltid varit kul :D

Anmäl
2008-03-06 17:21 #12 av: AndersE

Bergfalkens registrering syns ju. Jag vet inte om den syns på Stieglitzen?

SE-BXL fanns hos Blekinge flygklubb (Ronneby) 1953-1964. Delar av flygplanet finns bevarat på Malmö museum.

Källa

Segelflygplanet - SE-SUN - är en Bergfalke II/55 tillverkad 1956 (jag har flugit en sådan - SXN) och flygplanskroppen till just SUN finns bevarad på Ållebergs segelflygsmuseum. Om den funnits i Ronneby har jag inte hittat.

Källa

 


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.