Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
60 - Veckans bild

Veckans bild - v834

2008-08-23 00:54 #0 av: AndersE

Veckans bild visar upp en rad rallare. Var i landet är bilden tagen?

Veckans bild kommer från "lisopasi". Hon skriver så här:

Rallare

På bilden finns två personer identifierade:

Rallare Ringberg

Trea från vänster är /Sven /Johan Persson Ringberg (f1863-d1952)

Rallare Friberg

Trea från höger /Per /Magnus Persson Friberg (f1872-d1958)

Dessa två var bröder och söner till kanonkommendören Per (Peter) August Magnusson Vind, båtsman i Jämjö socken. (länk:

http://klaura.se/bmregister/databas/pbfa4b307.html)

Per Friberg var min mormors far och om honom har mormor skrivit i sina memoarer:

"Far var väl vad man idag kallar diversearbetare. Han arbetade bl a i Helgarumsgrusgropen och på banan när de anlade östra Blekinge järnväg som nu är nerlagd för några år sedan, sen var han också ute som rallare på längre håll bl a på Öland, i Östergötland och i Dalarna. På sockerbruket på Mörbylånga var han också, ja exakt årtal vet jag inte. Det var iallafall i början av nittonhundratalet."

 

Hade varit kul om fler på bilden kunde identifieras samt få reda på var i landet som den är tagen.

Linda

 


Anmäl
2008-08-23 00:55 #1 av: AndersE

Bilden i lite större storlek...

 


Anmäl
2008-08-23 00:58 #2 av: lisopasi

Vad kul att det blev min bild :)

Anmäl
2008-08-23 01:50 #3 av: AndersE

Det är verkligen en härlig bild med dessa "karla-karlar".

Mannen med den höjda korpen (heter det så?) ser lite lustig ut...

 


Anmäl
2008-08-23 10:39 #4 av: Cheyenne

Mkt trevlig bild. Jag tänker Småland när jag ser fotot.

Anmäl
2008-08-23 10:44 #5 av: Cheyenne

En fråga? Skrevs rallare in i hfl under "ej på socken skriven"?

Anmäl
2008-08-23 10:46 #6 av: AndersE

Om någon tycker sig se ett bekant ansikte delförstorar jag gärna.

 

 


Anmäl
2008-08-23 11:10 #7 av: lisopasi

#5 Har ingen aning om var de skrevs. Tror ev de många gånger hade ett torp och familj hemma och åkte iväg under perioder för at tjäna ihop en hacka och då skrevs de nog på sitt torp men möjligen en kommentar om att de var bortresta eller nåt.

(Har sett flera familjer iallafall i Småland där hela familjen är hemma utom fadern som det står är i Amerika)


Vet som sagt var inte när bilden är tagen, men Sven Ringberg gifte sig första gången 1891 och då var han dräng i Binga Jämjö socken. När dottern föds 1896 är han torpare i Binga, år 1900 står han som hemmansägare i Binga. Senare vet jag att han gifte om sig och flyttade till en mindre gård i Orranäs, Torhamn socken (bifogar bild på hust i Orranäs).

Anmäl
2008-08-23 11:16 #8 av: lisopasi

#4 Småland/Blekinge är ju ganska troligt i o m att iallafall Per var med o la rällsen mellan typ Karlskrona och Torsås (Östra Blekinge järnväg)

 

Anmäl
2008-08-23 11:21 #9 av: lisopasi

karta från sidan nämnd i #8

Anmäl
2008-08-23 12:13 #10 av: lisopasi

Om man ska försöka tidsbestämma det hela så är här en bild på hur Per Friberg såg ut troligen 1901 och var då ca 29 år gammal

Anmäl
2008-08-23 12:15 #11 av: Cheyenne

jag tycker han ser yngre ut på "rallarfotot".

Anmäl
2008-08-23 14:08 #12 av: lisopasi

#11 det tycker nog jag med, alltså borde bilden vara från 1890-talet

Anmäl
2008-08-23 16:03 #13 av: AndersE

Kortfattad järnvägshistoria med länkar till mer info finns här:

Länk

 


Anmäl
2008-08-26 19:13 #14 av: xian

Östra Blekinge Järnväg påbörjades 23 mars 1896 och öppnades för trafik 19 januari 1899 så är bilden från den banan så bör den vara från slutet av nittio-talet. Jag skulle tro att stickspåret till grustaget i Häljarum tillkom vid samma tid. Man använde sannolikt grus därifrån till själva banbygget. Fast man fortsatte att hämta grus i Häljarum. Man ska ha använt grus därofrån till bl.a. den nya stadskyrkogården som ligger strategiskt placerad intill Bergåsa station.

Jämjö fick byta namn när järnvägen kom till byn för att inte förväxlas med bland annat Jämshög. Man slog helt enkelt ihop byarna Jämjö och Slätten till Jämjöslätt. Nu är ordningen återsälld. Namnet Jämjö har åter kommit till heders.

Bibanan Torsås-Bergkvara byggdes 1901-1903 och Torsås-Gullabo byggdes 1915-1917. Så det senare bygget är knappast aktuellt i det här fallet.

ÖBlJ lär ha gjort sig extra förtjänster på de pryda damerna i Torsås. De köpte nämligen biljett till Bergkvara fast de inte skulle åka längre än till Gökalund.

Östra Blekinge Hembygdsförening har gjort ett fantastiskt jobb med att dokumentera ÖBlJ och de har givit ut bok om järnvägsbanorna. Boken har fått beröm även i "järnvägskretsar". Och det är inget dåligt betyg.

Du skulle kunna lämna bilden till hembygdsföreningen. Jag tvlvlar dock på att de kan hjälpa dig men det kan vara värt ett försök. Det var svårt redan för femton-tjugo år sedan då jag var inblandad i projektet. Och de är mycket intresserade av bilder från ÖBlJ, i synnerhet om det finns identifierade personer på bilden.

Jag har en skiva med rallarvisor från ÖBlJ. Men jag tror att namnen är uppdiktade, och det rör sig mest om "öknamn". "Ur Arvid Nissas sångbok"

Häradsekonomiska kartan.

 

 

 

 

Anmäl
2008-08-26 19:53 #15 av: lisopasi

Tack för din utmärkta redogörelse. Får se, kanske jag skickar bilden till hembygdsföreningen!

Anmäl
2008-08-26 22:02 #16 av: xian

Ett litet tillägg. Namnändringen Jämjö till Jämjöslätt anammades aldrig av lokalbefolkningen. De har alltid bott "paa Jämjö" oavsett vad det stod/står på skyltarna.

Fast det är ju allmänt bekant för alla med anknytning till östra Blekinge. Eller hur #15. 

Anmäl
2008-08-26 22:08 #17 av: Cheyenne

En liten fråga. Jag har funnit en del anor i Jämsjö och rätt på det klara med hur man uttalar ortsnamnet ;) men hur uttalar man Jämjö?? Skäms

Anmäl
2008-08-26 22:13 #18 av: Cheyenne

ÄR rätt på det klara........det går inte att redigera inlägget Rynkar på näsan

Anmäl
2008-08-26 22:58 #19 av: xian

#18 Du skriver Jämsjö i ditt inlägg??? Jämsjö är en mycket vanlig felskrivning av Jämjö. Googlar man på Jämsjö får man många träffar.

Jämjö uttalas [ungefär] som Jemjö, det vill säga som det stavades förr i tiden.

Jag såg i Nordisk Familjebok på nätet att Jämshög även har stavats Jämsjö så det är som upplagt för förväxling.

----

Var var rallarna skrivna? Vi har en båtsmanshustru Vilhelmina Olsdotter som förlöpte hemmet tillsammans med en rallare. Jag har egentligen inte något belägg för att han var rallare men med tanke på barnens födelseorter så ........ Jag tror inte för mitt liv att hon bodde tillsammans med båtsmannen år 1890. Och det kom attester till hemförsamlingen när barnen föddes.

Det verkar som de var skrivna i hemförsamlingen tills de slog sig ner för gott på ett annat ställe.

Men som sagt jag vet inte ens om han Palmberg var rallare och om de är representativa när det gäller hur man kyrkobokförde rallare.

Anmäl
2008-08-26 23:14 #20 av: lisopasi

#16 Jo det var bara på breven man skrev Jämjöslätt när jag var liten annars var det ja alltid Jämjö

Min kusin fick dock ett brev adresserat till Jömjöslott vid tillfälle ;) Efternamnet var också ganska roligt på det brevet, men det tänker jag inte skriva ut här då hon har ett rätt ovanligt efternamn.

Anmäl
2008-08-27 10:39 #21 av: Cheyenne

#19 Du har rätt. Menade Jämjö men blandar ihop det met det påstådda Jämsjö och även Jämshög...!! Skäms

Anmäl
2008-08-27 13:00 #22 av: xian

#16

När jag åkte hem från "staun" efter skolan så brukade jag åka med Jämjö-bussen. Fast det stod ju Jämjöslätt på skylten längst fram. Fast det var aldrig någon som sa Jämjöslätt-bussen. Inte ens chaufförerna.

Om jag nu inte åkte med tåget förstås. Där stod det Torsås på vagnarna.

Detta var före den 29 maj 1965. 

Anmäl
2008-08-29 00:51 #23 av: xian

http://www.genealogi.se/

Vilken kyrkogård är detta?

lisopasi får inte svara ;-)

Anmäl
2008-08-29 08:15 #24 av: lisopasi

#23 Förstår att jag inte får svara då jag var där på begravning för två veckor sedan

Anmäl
2008-08-29 14:52 #25 av: lisopasi

#23-24 Två ledtrådar med anknytning till tråden då?
* Det var Per Fribergs (tre från höger) barnbarn som begravdes för två veckor sedan

* Den finns längs med där jag iallafall inbillar mig att ÖBJ gick

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.