Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
60 - Veckans bild

Veckans bild - v015

2010-04-11 20:44 #0 av: AndersE

Ännu en bild med anknytning till flyg - som ju firar sitt svenska 100-årsjubileum i år.

Bilden har jag hittat i en samling med urpsrung från min farfars syster, eller systrar...

015_1.jpg

SE-AAF Junkers G23 "Skåne"

Den som släkt-, person- eller hembygdsforskar kan vara glad om flyghistoria kommer in i bilden. Det finns nästan oändliga mängder fakta att tillgå. I det här fallet har vi t.ex. flygplanets registrering klart framträdande på bilden.

015_2.jpg

En snabb sökning på nätet ger resultat:

T.ex. här på Lasse Strömbergs sida om ABA:s historia- länk:

"ABA hade ett flertal plan av typen Junkers G 23, S-AAAF (SE-AAF), hette "Skåne" och flög linjen Malmö - Hamburg - Amsterdam. Vid en resa byttes magneterna inte mindre än 11 gånger. Det gällde att ha med sig reservdelar under resan. "Skåne" förstördes vid en nödlandning vid tysk-holländska gränsen. Planet rullade efter en lyckad landning in i en skogsdunge och blev så svårt skadat att det inte kunde repareras. Ingen person skadades vid landningen."

015_3.jpg

På flygplanets fena står "Swedish Airlines". Att flygplanet har den för Junkers typiska korrugerade plåten syns tydligt på bilden. Man ser också att under stjärten sitter en "sporre" alltså inget hjul, vilket visar att man mest landade på gräsflygfält på denna tid.

Flygbolaget ABA var ett av de bolag som var med och bildade SAS.

Ännu mer information hittar jag på denna sida om europeiska flygbolag - länk:

Där ser jag att S-AAAF/SE-AAF inregistrerades 12 maj 1925 och att den ovannämnda nödlandningen skedde 29 augusti 1929. Det innebär ju också att vi kan datera fotot inom samma tidsspann.

Flygplatsen - Bulltofta?

Var är då bilden tagen? Vi har ovan sett att "Skåne" flög flög linjen Malmö - Hamburg - Amsterdam. Eftersom bilden kommer från min släkt med anknytning främst till Ängelholm, men också till södra Skåne så antar jag att bilden är från Bulltofta som då var flygplats i Malmö.

I en bok utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening, med titeln "Flyget på Bulltofta 1919-1972" hittar jag denna bild som jag tar som bekräftelse på min hypotes:

015_6.jpg

Enligt bokens bildtext är bilden tagen på Bulltofta framför "Hangar 1" undersenhösten 1925. Samma hangar som syns i bakgrunden på min bild.

015_4.jpg

Vilka är personerna?

Tyvärr vet jag inget om personerna. Bilden ger ingen information. Jag tror att bilden är tagen före start. Är de på väg till Hamburg eller Amsterdam?

015_5.jpg

Min farfars äldsta lillasyster Vivika gifte sig 1930 med Ernst Lundblad som efter jur kand-examen i Lund 1923 gjorde sin tingsutbildning i Ängelholm. Troligen träffades Vivika och Ernst då. Han arbetade i Malmö från 1927. Kanske är paret bekanta till Ernst?

 

 


Anmäl
2010-05-02 14:38 #1 av: Anna-Uppsala

Kan det vara Karla och Sigurd Dahlrup? Som jag minns dem finns det en viss likhet. Sigurd Dahlrup arbetade oxå på Länsstyrelsen i Malmö.  MVH Lena S.

Anmäl
2010-05-02 15:32 #2 av: AndersE

#1 Ingen aning. Kul om någon vet säkert.

 


Anmäl
2010-05-03 12:12 #3 av: Anna-Uppsala

om har en dotter, Sonja Möllerström, men jag vet inte något om henne, hon är äldre än mig, och jag träffade henne inte mer än ett ¨fåtal gånger. mvh Lena

Anmäl
2010-05-03 12:20 #4 av: AndersE

Det finns några Dahlrup på "skivorna" (1970, 1980, döda) och de finns just kring Malmö.

Sigurd dog 1964. Karla dog 1978.

Det finns en Sonja Möllerström f. -27 som dog 1985.

 


Anmäl
2010-05-03 13:53 #5 av: Anna-Uppsala

Jag vet inte om hon hade några barn, men det går välatt kolla. Jag trodde att hon var jämngammal med Din faster Gunnel, och 8 års åldersskillnad mellan 10 och 18 är mycket, det var väl därför jag inte har något direkt minne av henne. Hon var inte precis med och sparkade fotboll....

Anmäl
2010-05-03 13:57 #6 av: AndersE

#5 Jo, Gunnel är född -27. Får kanske visa bilden för henne?

 


Anmäl
2010-05-05 11:05 #7 av: Anna-Uppsala

Dom kanske träffades någon gång hos Ernst och Vivika, jag minns inte. Möllerstöms var en stor färgaffär i Malmö, och Sonja Dahlrup gifte sig med sonen, om jag inte minns fel. Vet inte om affären finns kvar.

Anmäl
2010-09-14 00:58 #8 av: Andersdotter

http://runeberg.org/vemarvem/skane66/0194.html

Anmäl
2010-09-14 02:21 #9 av: AndersE

#8 Tack!

 


Anmäl
2011-04-29 13:55 #10 av: Hektor

Hej Anders, kul med lite flyg på dessa sidor! Planet SE-AAF är dock inte en Junkers G23 utan en Junkers G24. Junkers beteckckningar är en ren djungel men i korthet så var prototypen internt betecknad som "G23". Den var utrustad med svagare motorer i syfte att kringgå IAACCs (Inter Allied Aeronautical Guarantee Committee - eller ILÛK på tyska) begränsningar efter Versailles. Både ABA och den svenska luftfartsmyndigheten kände inte till bakgrunden utan fortsatte att använda "G23" på flygplan som köpts efter 1925 medan man betecknade flygplan inköpta 1927 med "G24". Man tog för givet att eftersom planen hade olika motorer etc så berodde de olika beteckningarna på tekniska olikheter - så är dock inte fallet.


Planet på bilden registrerades 1925-05-12 som S-AAAF på Afi, Limhamn. Det monterades av delar från Junkers i Dessau (tillverkningsnr 837). Någon gång 1927 - 1928 byttes motorerna från Junkers L2 till L5, vilket klart syns på bilden (avgasrören bl.a).
Den 26 juni 1929 omregisterades det till SE-AAF vilket gör att din bild måste vara tagen mellan detta datum och 1929-08-29 då det havererade vid gränsen mellan Holland och Tyskland och avregistrerades. Bilden är helt klart från Bulltofta då SE-AAF användes främst på linjen Malmö - Köpenhamn - Hamburg - Amsterdam. Faktiskt var SE-AAF det plan som invigde ABAs linje! I pressen stod det: "En märkesdag i svenskt flygväsens historia. I stället för 35 timmars resa med tåg och båt kunde man nu komma fram på bara 8,5 timma".

Det blev inte så mycket om personerna men desto mer om flygplan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.