Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
10 - Allmänhistoriskt

Svenskt Flyg 100 år 2010

2010-08-21 14:10 #0 av: AndersE

Året 1910 räknas som flygets födelseår i Sverige

Tidiga flyghistoriska händelser

Första försöken

Redan år 1900 gjorde Carl Richard Nyberg decimeterhöga hopp med flygplanet "Flugan" på isen vid Lidingö. "Flugan" var då tjudrad vid en påle.

FLUGAN.jpg

Trots mångåriga studier av lyftkraft och stabilitet genomfördes dock aldrig någon egentlig flygning.

Förste svenske flygaren

Den första svensk som flög ett flygplan var civilingenjören Georg Unné som var bosatt i Frankrike. Detta skedde 1908.

Första motorflygningen i Sverige

År 1909 var fransmannen Georges Legagneux på Ladugårdsgärde i Stockholm med sitt flygplan, en fransk Voisin. Han gjorde en provflygning den 29 juli som var den första motorflygningen i Sverige. Det var ett prov inför den officiella uppvisningen som skedde den 2 augusti. Dagen därpå, den 3 augusti fick journalisten Erik Pallin flyga med Legagneux och blev därmed den förste flygpassageraren i ett motorflygplan i Sverige.

Flygbaronen och första aviatördiplomet

Carl Cederström fick ett aviatörcetifikat i Frankrike den 2 maj 1910. Vid hemkomsten 27 juni fick han svenskt aviatördiplom nr 1.

flygbaronen.jpg

Han hade i Frankrike köpt ett flygplan och försökte flyga över Öresund den 7 juli, men måste vända om. Den 17 juli flög dansken Robert Svendsen i ett Voisin över Öresund och vann ett pris på 5000 kr. Först den 24 augusti upprepade Cederström bedriften.

Första flygningen med svensk i svenskbyggt flygplan i Sverige

I månadsskiftet augusti/september 1910 lyckades Hjalmar Nyrop få upp sitt flygplan i luften i skånska Ljungbyhed. Det var Nyrop som tillsammans med Oscar Ask tillverkat flygplanet kallat "Ask-Nyrop Nr 1 (Gräshoppan)".

Nyrop_3,_1912.jpg

Nyrop var den förste svensk som flög ett svenskbyggt flygplan i Sverige.

Flygning på Gärdet

Vid en förlängd flygvecka i Stockholm mellan 17 september och 8 oktober 1910 tävlade Carl Cederström i sin Blériotmaskin med dansken Robert Svendsen, som flyger ett Voisin-biplan. Den 18 september gjorde Carl Cederström med sin Blériot XI, "Bil-Bol", en färd runt Gärdet tre gånger vilket tog honom åtta minuter.

bleriotxi.jpg

Firandet 2010

Flygningarna 1910 kommer att upprepas under 2010 genom att Mikael Carlson flyger samma flygplanstyp, Blériot XI, som Cederström flög under flygveckan i Stockholm. Det sker på de fyra stora flygdagarna som ordnas under 2010:

  • 13 juni Malmen, Linköping
  • 21-22 aug Gärdet, Stockholm
  • 28-29 aug Säve, Göteborg
  • 5 sept Ljungbyhed

Uppgifter från Svensk Flyghistorisk Förening

Bilder från Wikipedia

Bilder på Cederström och hans flygplan från SFF

 


Anmäl
2010-08-21 14:21 #1 av: AndersE

 

  • Om helgens aktiviteter i Stockholm - länk
  • Göteborgs aeroshow nästa helg - länk
  • Ljungbyheds flygshow 5 september - länk

 


Anmäl
2010-08-21 23:09 #2 av: AndersE

Dagens firande på SvT.se.

10:12 in på Rapport - länk

 


Anmäl
2010-09-06 13:23 #3 av: AndersE

Igår var det flygdag på Ljungbyhed. Jag dokumenterade enkelt med mobilen...

 

 


Anmäl
2010-09-07 17:51 #4 av: mbss

Hittade precis en artikel på vårt intranät här på jobbet (SMHI) där de skrivit om en atlantflygning år 1929. SMHI hade tydligen en hel del material och foton om det.. :)

De tre svenskarna var Ahrenberg, Flodén och Ljunglund med löjtnant Flodén som dess expeditionsledare. Flygplanet hade getts namnet "Sverige". Ambitionen var att färden skulle bli upptakten till en regelbunden, kommersiell trafik mellan Europa och Amerika.

Det fanns en del bilder och material men här kommer i.a.f. en väderkarta för avresedagen den 9 juni 1929.

 

Anmäl
2010-09-07 19:14 #5 av: AndersE

#4 Ahrenberg har skrivit en bok om sitt flygarliv ("Ett flygarliv") som jag läste för länge sedan.

Om atlantflygningen står lite på Wkipedia -länk

 


Anmäl
2010-09-14 00:05 #6 av: Andersdotter

 

Trevlig artikel som vanligt Anders ;-)

 

Fick anledning att följa dina länkar här i dag, då jag stötte på en högst förvånande uppgift  gällande flyghistoria. Besökte hemsidan för Victoria Teatern i Malmö och skulle läsa på historik kring denna teater. Något förvånat läser jag att samma år teatern öppnade flög man för första gången mellan Köpenhamn och Stockholm och att det tog ÅTTA DAGAR !!

Det låter så otroligt så jag försökte googla lite mer om detta - men utan resultat.

Nu kan jag inte ett dugg om flyghistoria och dessa tidiga flygningar men det låter helt otroligt, och om det tog åtta dagar så undrar man ju hur den flygturen gick till !!  Felskrivning eller äventyr?

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.